Recruitment
with care

Nieuws

Hoe verbeter je als werkgever jouw sollicitatieprocedure?

Vijf tips van Simone die je helpen jouw food vacature te vervullen

17 dec. 2018

Solliciteren is spannend. Op zoek gaan naar een nieuwe baan vergt voor de werkzoekenden aandacht en tijd. Hoe fijn is het dan dat die aandacht en tijd ook door het bedrijf gewaardeerd wordt? Bijvoorbeeld met een enthousiaste uitnodiging voor een gesprek? Of toch helaas met een afwijzing, maar wel één mèt duidelijke feedback over waarom de sollicitant het in dit geval niet geworden is?

Hoe beter kandidaten jouw sollicitatieproces waarderen, hoe makkelijker je als bedrijf een potentiële kandidaat kunt binden, blijkt uit een artikel van Werf-en. De onderstaande tips kunnen door elke werkgever, van elk formaat, worden opgepakt om sollicitatieprocedures efficiënter, effectiever en positiever te maken!

1. Zorg voor een goed functionerend sollicitatieformulier Kandidaten waarderen het wanneer een sollicitatieproces makkelijk en laagdrempelig is. Het invullen van een sollicitatieformulier mag niet meer dan 5 minuten kosten. Uit onderzoek dat vacaturesite Indeed heeft uitgevoerd blijkt dat sollicitanten afhaken wanneer het invullen van een sollicitatieformulier te lang duurt of niet duidelijk is, ook als ze wel geïnteresseerd zijn in de vacature.

2. Geef altijd een inhoudelijke reactie 
Kandidaten steken tijd en moeite in het schrijven van een sollicitatiebrief en het opstellen van een cv. Het ontvangen van een inhoudelijke reactie geeft blijk van waardering. Eén van de grootste ergernissen van werkzoekenden is het uitblijven van een reactie op een sollicitatie, zo blijkt uit een artikel in het AD over een onderzoek van Persgroep Employment Solutions. 

Simone Blauw

Zij zijn tevens genegen deze slechte ervaring te delen met hun netwerk. Het tegenovergestelde is ook waar: wanneer je als werkgever een goede inhoudelijke reactie geeft, werkt dit positief door op jouw imago als werkgever. Doe dit dus altijd! Het is niet alleen een kwestie van goed fatsoen, maar zorgt er ook voor dat over jouw bedrijf positief wordt gecommuniceerd, ook op social media.


"Eén van de grootste ergernissen van werkzoekenden is het uitblijven van een reactie op een sollicitatie."

3. Reageer snel 
Een artikel van Werf-en stelt dat te langzaam reageren één van de 5 grootste frustraties is van een sollicitant. Wij delen die ervaring, zeker in de huidige krappe arbeidsmarkt. Een trage reactietijd kan ervoor zorgen dat sollicitanten afhaken, omdat ze in de tussentijd een andere baan vinden. Ook kunnen ze hun interesse verliezen omdat de wervende organisatie onvoldoende daadkrachtig overkomt. Tip voor werkgevers: stuur altijd een ontvangstbevestiging van de sollicitatie met meer informatie over de sollicitatieprocedure. Zo wordt de werkzoekende goed geïnformeerd en neem je als werkgever onzekerheid weg.     

4. Geef duidelijkheid over het sollicitatieproces
Kandidaten willen graag weten wat ze kunnen verwachten. Vertraging in het sollicitatieproces? Mogelijk wil een kandidaat wel wachten, maar het is essentieel dat duidelijk wordt uitgelegd waarom. Duidelijkheid geven is ook belangrijk voor een sollicitatiegesprek. Communiceer waar de sollicitant zich op kan voorbereiden, hoe lang het gesprek gaat duren, met wie de kandidaat het gesprek heeft, etc.. Duidelijkheid geeft vertrouwen aan de sollicitant en omdat je als werkgever dat vertrouwen geeft, zal de sollicitant dat je eerder als klant- en/of werknemervriendelijk ervaren. Duidelijkheid zit ook in afspraken nakomen. Zeg jij: je hoort vrijdag vóór 12 uur wat van mij, kom deze afspraak dan ook na.

5. Zorg voor een zo kort mogelijk sollicitatietraject
De doorlooptijd van een sollicitatieproces wordt door werkzoekenden als te lang ervaren. Net zoals het belangrijk is dat een eerste reactie op een sollicitatie vlot en inhoudelijk moet zijn, geldt dit ook voor terugkoppelingen na sollicitatiegesprekken. In recent onderzoek van Glassdoor, waarover onder andere TQL publiceert, wordt gesteld dat meer dan 4 op de 5 ondervraagden (82%) willen dat de sollicitatieprocedure minder dan een maand duurt. 40 % hoopt zelfs dat het binnen een week kan, terwijl op de dag van vandaag een sollicitatieprocedure gemiddeld nog steeds zo’n 25 dagen in beslag neemt. De ‘time-to-hire’ is dus cruciaal! Zorg als werkgever daarom voor een snelle en efficiënte procedure.

Conclusie
Een goed georganiseerd sollicitatieproces is een belangrijk onderdeel van je totale arbeidsmarktcommunicatie strategie. Hoe jij communiceert met jouw sollicitanten en hoe kordaat je daarbij te werk gaat bepaalt mede hoe zij naar jouw bedrijf kijken. Door bovenstaande tips op te pakken, wordt het voor de kandidaat nog aantrekkelijker om te solliciteren. Bovendien draagt het bij aan een goed imago van jouw bedrijf.

Professionals in Food helpt werkgevers in de food sector bij het vinden van nieuw personeel. Benieuwd wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Bel ons of stuur ons een bericht.

Cookie instellingen

Wij en derden, die zich (deels) buiten de EU bevinden, maken gebruik van cookies, om de effectiviteit van advertenties te registreren en te optimaliseren, om onze website te verbeteren, om de website naar behoren te laten werken, om gepersonaliseerde advertenties te tonen op onze websites, en om het verkeer op de website te analyseren. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen Cookies accepteren