Recruitment
with care

Sollicitatietip

Help! Ik weet niet of mijn sollicitatie is ontvangen!

Mark deelt zijn inzichten en ervaringen

07 feb. 2019

Voordat ik bij Professionals in Food terecht kwam was ik als frisse, net afgestudeerde starter op zoek naar een baan. Waar ik naar op zoek was? Een baan waaruit ik voldoening zou halen, waarin ik mijn studieachtergrond kon gebruiken en waar ik een goede klik met mijn (toekomstige) collega’s zou hebben. Nu kan ik vertellen dat ik dit allemaal heb gevonden bij Professionals in Food.

Maar…. net zoals zovelen, had ik als werkzoekende niet op één paard gewed. Ik heb meerdere sollicitaties verzonden, waarbij ik voor iedere sollicitatie een aparte brief heb geschreven, specifiek gericht op de functie waarvoor ik solliciteerde. Naast het feit dat ik tijd stak in het schrijven van een brief, paste ik ook mijn cv aan. Was mijn studie belangrijk voor de functie, dan kwam dat bovenaan. Had ik vanuit mijn werkervaring meer kans? Dan begon mijn cv daar mee.

Wat mij persoonlijk tegenviel tijdens het solliciteren, is dat ondanks de tijd en moeite die ik in mijn sollicitatie stak, de reactie vanuit de bedrijven soms gewoonweg uitbleef. Had ik mijn sollicitatie naar het verkeerde e-mailadres gestuurd? Was de sollicitatie wel verstuurd nadat ik op de ‘sollicitatie- en verzendknop’ had gedrukt? Ik had soms werkelijk geen idee of mijn sollicitatie ontvangen was. Maar hoe moet je daar nu mee omgaan? Hier is wat ik heb gedaan…


Mark Oranje

"Ik had soms werkelijk geen idee of mijn sollicitatie ontvangen was"

Allereerst even afwachten, het kon zijn dat degene naar wie ik mijn sollicitatie had verstuurd deze nog niet gezien had. Ondanks dat bekeek ik nogmaals de vacaturetekst. Stond hier in wanneer ik een eerste reactie kon verwachten en was het nog niet zo ver, dan moest ik nog maar even geduld hebben. Was de termijn waarbinnen ik een reactie kon ontvangen al verstreken? Of stond er in de vacaturetekst niet duidelijk aangegeven wanneer ik een eerste reactie zou krijgen? Dan stuurde ik één week na mijn sollicitatie een mailtje naar de contactpersoon van de vacature of naar de verantwoordelijke afdeling, afhankelijk van de naam en/of afdeling die vermeld was in de vacature.

In de e-mail die ik verstuurde gaf ik aan op welke functie ik had gesolliciteerd, wanneer ik de sollicitatie had verstuurd en aan wie ik mijn sollicitatie gericht had. Vervolgens stelde ik de vraag of mijn sollicitatie in goede orde was ontvangen. Na het sturen van een dergelijke mail was het natuurlijk weer even geduld hebben. Had ik binnen één week na mijn e-mail nog steeds geen antwoord, dan klom ik in de telefoon. Hierbij zorgde ik ervoor dat ik concrete vragen voor het bedrijf had waar ik een sollicitatie heen had gestuurd. Denk hierbij aan vragen als; Wanneer kan ik een eerste reactie op mijn sollicitatie verwachten? Van wie krijg ik deze reactie? Hoe ziet eventueel de rest van de sollicitatieprocedure eruit? 

Door al concrete vragen te hebben kwam ik aan de telefoon voorbereid over en kon ik alvast een goede indruk maken, wie weet kan dit het verschil maken!

Het is daarbij belangrijk niet te opdringerig of ongeduldig over te komen. Zorg er dus voor dat je jezelf ‘niet uit de markt belt en mailt’. Zelf heb ik het bij één contactmoment per week gehouden waarbij ik afwisselde tussen telefonisch contact en het sturen van een e-mail. Dan weet je bijna zeker dat je niet te opdringerig overkomt. 

Als de organisatie waar je gesolliciteerd hebt een reactie geeft waarin om geduld wordt gevraagd, heb dan wat langer geduld. Het kan natuurlijk voorkomen dat een organisatie meer tijd nodig heeft door bijvoorbeeld ziekte.

Organisaties adviseer ik -op basis van mijn ervaringen als sollicitant en recruitment consultant- om ‘gewoon’ een ontvangstbevestiging te sturen, deze persoonlijk te maken en hierin aan te geven wanneer de sollicitant een eerstvolgende reactie kan verwachten. Dan weet de sollicitant waar hij/zij aan toe is en zo laat je als werkgever ook zien je processen goed voor elkaar te hebben én begrip te hebben voor behoeften van de sollicitant.

Zorgeloos solliciteren naar een nieuwe baan in de food sector? Laat je door ons bemiddelen! Wij reageren altijd binnen vijf werkdagen op jouw sollicitatie en gaan tijdens de bemiddeling voor jou achter de terugkoppelingen van onze opdrachtgevers aan!

Je kunt je bij ons aansluiten via een open sollicitatie of door te solliciteren op één van onze vacatures. Meer sollicitatietips vind je in ons gratis te downloaden boekje met sollicitatietips.

Vragen? Neem telefonisch contact met ons op of stuur ons een bericht via de site. 

Cookie instellingen

Wij en derden, die zich (deels) buiten de EU bevinden, maken gebruik van cookies, om de effectiviteit van advertenties te registreren en te optimaliseren, om onze website te verbeteren, om de website naar behoren te laten werken, om gepersonaliseerde advertenties te tonen op onze websites, en om het verkeer op de website te analyseren. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen Cookies accepteren