Recruitment
with care

Nieuws

Hoe werf ik een productiemanager in food?

Vijf tips om te slagen in deze krappe arbeidsmarkt

18 apr. 2018

Eerder adresseerden we al de uitdagingen van het werven van kwaliteitsmanagers en accountmanagers in de foodsector. In dit artikel gaan we nader in op de werving van productiemanagers. In een krappe arbeidsmarkt waar de eisen aan productiemanagers steeds hoger worden, blijkt het werven van productiemanagers een kunst.

Meer vaardigheden nodig
Ten gevolge van technologische ontwikkelingen, steeds strikter wordende kwaliteitseisen en toenemende druk op snelle levering wordt er veel van de productiemanager gevraagd. De productiemanager van nu is niet langer de binnen het bedrijf opgeklommen hardwerkende productiemedewerker van voorheen, maar een manager met hbo werk en denkniveau. En wel eentje die zowel bedrijfskundig inzicht als technologische kennis heeft en naast planningsvaardigheden ook over de juiste ‘people skills’ beschikt.

In vacatures voor productiemanagers in de food sector wordt dan ook vaak gevraagd naar ervaring met lean manufacturing en het werken onder specifieke kwaliteitsnormen als BRC en IFS. Ook ervaring met specifieke ‘track and trace’-achtige systemen en verschillende softwarepakketten wordt belangrijker. Door de toenemende internationalisatie van het productiepersoneel winnen ook taalvaardigheden aan belang.

Hoewel het belang van specifieke kennis en ervaring steeds groter wordt, en de productiemanager in de foodsector zich zodoende ontwikkelt tot specialist, blijft de sector haar ‘ouderwetse’ no-nonsense aanpakkerskarakter houden. Binnen alle hierboven genoemde kaders wordt pragmatisme dan ook zeer gewaardeerd.

Vijf tips 
Tot zover het ietwat generaliserende beeld van de productiemanager in food. Wat kun je nu met deze analyse? Als je als levensmiddelenproducent jouw productie naar een hoger plan wilt trekken of je huidige productiemanager vertrekt: hoe slaag je erin de juiste professional aan te trekken?

We zetten vijf tips op een rij:

1)     Adverteer daar waar de productiemanagers kijken. Dat zijn in toenemende mate netwerksites als LinkedIn, maar vooral ook de oude vertrouwde vacaturesites. Selecteer zowel een generieke vacaturesite als een vacaturesite die zich specifiek richt op (proces)technici

2)     Vertel in je vacature en op je ‘werken bij’ pagina dat hetgeen productiemanager boeit. Details over productievolumes, het aantal lijnen, de logistieke inrichting, het aantal productiemedewerkers, kwaliteitssystemen en productiebeheerssystemen zijn interessant voor de productiemanager, maar de aankomende ontwikkelingen en investeringen op dit vlak zijn nog interessanter. Zorg dus dat je een beeld schetst van zowel de huidige situatie binnen productie als van de toekomstplannen

3)     Gebruik in je vacatures ‘normale’ functietitels en termen waarop een productiemanager zoekt, zoals “productiemanager” of “teamleider productie”. Ook als je intern andere, meer bedrijfsspecifieke functienamen hanteert, is het aan te raden in de vacature een algemeen gangbare titel te gebruiken. Dit vanwege (google-)vindbaarheid, maar ook zodat snel duidelijk is waar het in de vacature om gaat

4)     Laat zien waar jouw bedrijf voor staat en hoe het is om bij jou in de productie te werken. Een bedrijfsfilm helpt om een beeld te geven van de inrichting en machinerie en als je dat kunt aanvullen met medewerkers die hun oprechte verhaal doen op het internet, zet je een duidelijke boodschap neer

5)     En ok, het is wat algemeen en geldt mogelijk niet voor alle productiemanagers in de foodsector, maar onze ervaring is dat teveel ‘prietpraat’ of ‘dikdoenerij’ in deze beroepsgroep niet aanslaat. Oftewel: wees concreet en recht door zee in je communicatie, zowel in de vacatureteksten als gedurende de rest van het wervingstraject 

Eens sparren over de werving van productiemanagers in de foodsector? Of benieuwd wat wij daarbij voor je kunnen betekenen? Neem dan contact op met Maxime Quax, vestigingsmanager Den Bosch, via 085-1050121, of met Ellis Hulshorst, vestigingsmanager Zwolle, via 085-1050126.

Cookie instellingen

Wij en derden, die zich (deels) buiten de EU bevinden, maken gebruik van cookies, om de effectiviteit van advertenties te registreren en te optimaliseren, om onze website te verbeteren, om de website naar behoren te laten werken, om gepersonaliseerde advertenties te tonen op onze websites, en om het verkeer op de website te analyseren. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen Cookies accepteren