Recruitment
with care

Nieuws

Hoe werf ik supply chain professionals in food

Vijf bruikbare tips voor iedereen met een supply chain vacature in de foodsector

19 jun. 2018

Eén van de pijlers waar wij ons op richten binnen de bemiddeling van professionals in de foodsector is Supply Chain. De complexiteit van de logistiek binnen de foodsector zorgt ervoor dat voor vacatures binnen dit segment veelal professionals worden gezocht met ervaring in de food. Jaarlijks bemiddelt Professionals in Food planners, supply chain managers, medewerkers import en export en hoofden bedrijfsbureau. De vacatures die we daarbij vervullen variëren van mbo- tot wo-niveau. Maar hoe werf je deze specialistische supply chain professionals?


Minder aanbod, hogere eisen

Er is al jaren een stijgende vraag naar gekwalificeerde supply chain professionals. Die wordt enerzijds veroorzaakt door de economische groei van Nederland als exportland, maar is anderzijds ook gedreven door innovatie. De behoefte aan controle over logistieke processen, om zodoende de kwaliteit en betrouwbaarheid van leveringen en levertijden te garanderen, maakt dat veel organisaties, zeker ook in de foodsector, hun logistieke processen aan het optimaliseren zijn. Dat geldt zowel voor de interne logistiek binnen het bedrijf als voor de afstemming met leveranciers en afnemers. De supply chain professionals spelen daarin een belangrijke rol.

Supply Chain Professionals In Food Tarwemannetje


Aangezien de processen steeds complexer en meer technologisch worden, worden er ook andere competenties gevraagd van de supply chain professionals, zoals sterke analytische vaardigheden, kennis van beschikbare (automatiserings)systemen en een pragmatische kijk op processen. 

"Aangezien de processen steeds complexer en meer technologisch worden, worden er ook andere competenties gevraagd van de supply chain professionals".

Vijf tips voor het werven van supply chain professionals in food

Er ontstaat dus een dubbele uitdaging: door de grotere vraag zijn er minder supply chain professionals op de markt en tegelijkertijd zijn de eisen hoger dan voorheen. Hoe zorg je er nu toch voor dat jij de juiste professionals aantrekt? We zetten vijf tips op een rij!

1)     Vermeld de uitdagingen in de functie zo concreet mogelijk in de vacature

Zorg dat je in jouw supply chain vacature duidelijk bent over de specifieke uitdagingen. Zit ook jouw organisatie in een spannende transitieperiode waarin logistieke processen opnieuw worden vormgegeven of verbeterd? Maak dat dan duidelijk en zorg dat je daarbij tevens concreet omschrijft welke rol de aan te werven supply chain professional daarbij in gaat nemen. Dit maakt het voor de professional makkelijker in te schatten of het werk bij hem of haar past en het heeft een enthousiasmerend effect. Bedrijven die investeren in de innovatie van hun supply chain processen  zijn immers aantrekkelijkere werkgevers. 

2)     Zorg dat jouw vacature geoptimaliseerd is voor SEO

Neem even de tijd om een slimme vacaturetekst op te stellen waarmee je gevonden wordt door zoekmachines. Er zijn online verschillende tips te vinden hoe je dit kunt aanvliegen, bijvoorbeeld hier. Geen tijd of zin om je hiermee bezig te houden? Wanneer je een vacature uitbesteedt aan Professionals in Food zorgen wij ervoor dat deze ‘SEO proof’ geadverteerd wordt.

3)     Wees in de vacature duidelijk over arbeidsvoorwaarden en zorg dat deze concurrerend zijn

Zeker in tijden van krapte op de arbeidsmarkt is het belangrijk met een concurrerend arbeidsvoorwaardenpakket te komen. Salaris is altijd een belangrijk element, maar we sporen onze opdrachtgevers vaak ook aan breder te kijken. Parttime werken, flexibele uren, thuiswerkmogelijkheden, opleidingsmogelijkheden, carrièreperspectief, bedrijfsimago en werksfeer/bedrijfscultuur zijn allemaal factoren die van invloed zijn. Ga eens na wat je te bieden hebt in dezen en adverteer het onomwonden in jouw vacature.

4)     Schrijf een ‘aantrekkelijke’ vacaturetekst

Een simpele opsomming van werkzaamheden en verantwoordelijkheden, gevolgd door een lijst met wensen en eisen, voldoet tegenwoordig echt niet meer. Zorg dat je in jouw vacature het verhaal van jouw organisatie vertelt. Laat de vacature de sfeer neerzetten en voeg waar mogelijk bedrijfsspecifieke beelden (foto en video) bij. Laat jouw organisatie tot leven komen. De uitdaging hierbij is om het daarnaast ook bondig en inhoudelijk te houden. Lees de vacaturetekst nog eens extra goed door en beoordeel of duidelijk wordt welk plezier men uit de functie gaat halen.

5)     You snooze, you lose!

Zorg dat jouw wervingstraject is ingericht op snelheid. Goede supply chain professionals zijn zo weer van de markt, zeker in de foodsector. Als jouw organisatie talmt met haar besluitvorming of anderszins traag is met het inplannen van gesprekken, verlies je goede kandidaten. Wil je die moeilijke vacature toch zo vlot mogelijk vervullen, zorg dan dat je het wervingstraject efficiënt inricht. Wij kunnen je hierover adviseren.



Wil je eens van gedachten wisselen over de werving van supply chain professionals? Of zou je meer willen weten over wat Professionals in Food daarbij voor je kan betekenen? Neem dan contact met ons op.

Cookie instellingen

Wij en derden, die zich (deels) buiten de EU bevinden, maken gebruik van cookies, om de effectiviteit van advertenties te registreren en te optimaliseren, om onze website te verbeteren, om de website naar behoren te laten werken, om gepersonaliseerde advertenties te tonen op onze websites, en om het verkeer op de website te analyseren. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen Cookies accepteren