Recruitment
with care

Blog

Michiel blikt vooruit op 2018: lode's lasten

Operationeel directeur Michiel Jonkers vertelt over de praktijk.

07 dec. 2017

Zo tegen het einde van het jaar ontstaan vaak de plannen voor de toekomst. Mijn ervaring is dat voorspellen en anticiperen dit jaar wat moeilijker is dan voorgaande jaren. Dat komt mede door ons laat geïnstalleerde nieuwe kabinet en hun nog niet altijd even concrete plannen om het arbeidssysteem opnieuw te hervormen.

Met dank aan Lodewijk Asscher viel er de afgelopen jaren veel te beleven op HR vlak. Na decennia van stabiliteit in het arbeidsrecht, voerde ons vorige kabinet stevige wijzigingen door. Met de Wet Werk en Zekerheid (WWZ), de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) en de Wet Aanpak Schijnconstructies (WAS), werd HR bedrijvend Nederland opgeschud.

Waar het gaat om arbeidssystemen zijn stabiliteit en betrouwbaarheid echter een groot goed. Teveel gemorrel leidt tot onzekerheid en een gammele basis.

Verschillend resultaat

De drie wetten hadden alle drie een ander effect. De WAS is redelijk geruisloos geaccepteerd en geïmplementeerd. De WWZ leverde meer discussie op, maar sleet uiteindelijk ook in. De loden lasten die sommigen zagen, vallen in de praktijk erg mee. De grootste last zat in de wet DBA: die is onwerkbaar gebleken; veroorzaakte inkomstenderving bij veel ZZP’ers en heeft bijzonder veel belastinggeld gekost.

Niemand zal dan ook mopperen dat ons nieuwe kabinet aan de slag gaat met de wet DBA. Het kan niet anders. De situatie is onwerkbaar voor zowel zelfstandigen, als opdrachtgevers als de belastingdienst.

Aanpassen WWZ

Minder enthousiast ben ik over het voornemen de WWZ weer aan te passen. Een nieuw kabinet moet punten scoren en het aanpakken van de nadelen van de WWZ stond in menig partijprogramma. Vast werk moet minder vast worden en flexwerk minder flex, zo valt op te maken uit het regeerakkoord. Gevolg: ook nu staan er vele wijzigingen op de rol. De plannen staan samengevat in dit artikel op HRPraktijk.nl. Een nuttig stukje leesvoer voor HR professionals en beleidsmakers.

Waarom gaan mijn handen niet op elkaar voor deze ‘verbeteringen’? Ik zal de individuele maatregelen hier niet ter discussie stellen. Waar het gaat om arbeidssystemen zijn stabiliteit en betrouwbaarheid echter een groot goed. Teveel gemorrel leidt tot onzekerheid en een gammele basis. We willen immers graag vertrouwen op de spelregels wanneer we deelnemen, zodat we daarop kunnen plannen en beleid kunnen maken.

Ook is HR qua wet- en regelgeving wel weer even genoeg opgeschud voor de komende jaren. Al die wetswijzigingen zorgen voor extra belasting en gaan dus ten koste van andere zaken. Je kunt je tijd en energie immers maar één keer uitgeven en we hebben meer te doen dan beleid herschrijven.

Laten we dus hopen dat de slagen die de komende periode gemaakt worden wel leiden tot nieuwe stabiliteit. Op naar een robuuste fundering waarop we onze nieuwe huizen van HR beleid kunnen bouwen. Want zonder te willen klagen: daarmee hebben we het zwaar genoeg.

Uiteindelijk is het mij toch gelukt de plannen te maken. Met volop ruimte voor verschillende scenario’s. Het belooft weer een druk, maar levendig jaar te worden. Ik wens iedereen, en vooral ons kabinet, vast veel succes en wijsheid toe voor 2018!

Cookie instellingen

Wij en derden, die zich (deels) buiten de EU bevinden, maken gebruik van cookies, om de effectiviteit van advertenties te registreren en te optimaliseren, om onze website te verbeteren, om de website naar behoren te laten werken, om gepersonaliseerde advertenties te tonen op onze websites, en om het verkeer op de website te analyseren. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen Cookies accepteren