Recruitment
with care

Nieuws

Buiteman in ontwikkeling

Hoe een producent van hartige koekjes zich klaarmaakt voor de toekomst

21 jan. 2021

Als producent van hartige koekjes belevert Buiteman verschillende retailorganisaties in binnen- en buitenland. Simon Klootwijk is als directielid al jaren verbonden aan het familiebedrijf, dat over de afgelopen decennia gestaag is gegroeid. De organisatie, gevestigd te Etten-Leur, staat ook nu aan de vooravond van een nieuwe fase in haar bestaan, waarbij o.a. de rol van Simon gaat veranderen. Hij zal zijn direct operationele taken grotendeels overdragen aan een nieuw aan te werven Productieleider. Hoe hij betrokken is geraakt bij Buiteman, welke ontwikkelingen er op stapel staan voor Buiteman en waarom het belangrijk is dat er een nieuwe Productieleider wordt aangetrokken vertelt Simon graag.

Logo Buiteman


“Halverwege de jaren 80 ben ik betrokken geraakt bij Buiteman. Ik wilde altijd al iets voor mijzelf doen. Eigenlijk wilde ik een winkel beginnen, maar via mijn partner Henriette kwam Buiteman op mijn pad. Dat was wel bijzonder; want ik heb een technische achtergrond. Mijn schoonvader heeft me het nodige van het bakkersvak bijgebracht en uiteindelijk ben ik de zaak samen met Henriette gaan runnen. Ik werk er nu ruim 35 jaar en het is bijzonder en mooi dat ik dit samen met mijn vrouw kan doen.

"Ons product is bijzonder. Wij doen veel aan productontwikkeling en zijn goed in staat om internationaal zowel grote als kleine batches te leveren"

Het bakkersvak was wel even wennen, maar wij maken binnen het gehele spectrum aan bakkersproducten enkel een deel; namelijk hartige koekjes. Omdat ik me kon focussen op één specialiteit, lukte het me goed om het me eigen te maken. Dat ik een andere achtergrond heb, heeft ook voordelen. Het helpt om meer out-of-the-box te denken. En dat hielp de organisatie weer vooruit.

We hebben in de afgelopen decennia onszelf stapsgewijs ontwikkeld. Mijn schoonvader is ooit begonnen vanuit zijn ambachtelijke banketbakkerij. We hebben die ambachtelijkheid er altijd geprobeerd in te houden. Toen wij erin stapten stond er al een mooi bedrijf, wij hebben dit verder mogen professionaliseren. Er is veel geautomatiseerd en we doen veel aan productontwikkeling; zowel in smaken als in vormen en verpakkingen. De diversiteit van de mogelijkheden die we bieden en onze klantgerichtheid vormen op dit moment onze kracht.

Wij kunnen namelijk ook kleine batches leveren. Het bijzondere, het kleinschalige…het vergt veel kunde en kennis om op klantvraag te ontwikkelen en te leveren. Die kunde en kennis hebben wij in huis en dat maakt ons uniek.

De retail vormt de hoofdmoot van onze afzetmarkt. Daarbij exporteren we ongeveer 60% van onze producten. Dat gaat naar wel 30 landen. 

Daar zitten landen bij waar we twee orders per jaar leveren, maar er zijn ook landen bij waar we wekelijks leveren. Met name de landen rondom Nederland zijn voor ons belangrijk, maar het gaat ook overzee. Die gespreide afzetmarkt maakt dat we wat minder afhankelijk zijn van de ontwikkelingen binnen één land of munteenheid.

We willen graag verder op dit pad en nieuwe producten blijven ontwikkelen die aansluiten bij de huidige trends. Tegelijkertijd hebben we momenteel een goed productieapparaat staan. De medewerkers kunnen veel zelf, maar toch is het zo dat ik nog vaak bezig ben met de dagdagelijkse dingen. Zodoende ben ik ook zelf veel aanwezig op productie.

Om een volgende stap te zetten in onze ontwikkeling is het nodig dat ik meer ruimte creëer om voeling te houden bij de ontwikkelingen in de markt en te werken aan creatieve producten. Daarom ontstaat er binnen de organisatie een nieuwe rol. Die vacature van Productieleider hebben we momenteel uitstaan. Hij of zij zal de dagelijkse zaken binnen productie voor zijn of haar rekening nemen en acute problemen oplossen.

Het zal voor mij even wennen zijn om afstand te nemen, maar ik zie de noodzaak en sta er ook volledig achter. Als onderneming worden we hier alleen maar beter van.

"De nieuwe Productieleider geeft ons de ruimte om op een verantwoorde wijze vorm te geven aan de beoogde groei"

Trends en ontwikkelingen waar wij de komende jaren mee te maken krijgen, en nu eigenlijk ook al, hebben veel te maken met duurzaamheid. We zijn daarom constant op zoek naar duurzame grondstoffen en materialen en mogelijkheden om te hergebruiken en te recyclen. Binnen dit speelveld willen wij de komende jaren blijven groeien, maar wel op een verantwoorde en prettige manier, zonder onszelf teveel druk op te leggen. De organisatie moet het aankunnen. We willen graag onze kwaliteit behouden en verbeteren en daarvoor heb je ook een bepaalde stabiliteit en rust binnen de organisatie nodig. Dat is voor de medewerkers ook prettig.

Middels de nieuw te creëren functie van productieleider denken we ruimte te creëren om vorm te geven aan de beoogde groei. Wanneer de zaken op operationeel gebied grotendeels zijn overgedragen, kan ik me focussen op de nieuwe ontwikkelingen. De productieleider ziet toe op de kwaliteit van de processen en kan daar ook verbeteringen in aanbrengen. Kwaliteit is natuurlijk een breed begrip; dat gaat over de het verwerken van de juiste grondstoffen, maar ook over het schoonhouden en onderhouden van het machinepark. De functie is daarom ook heel breed. Dat is de charme en ook de uitdaging".

Gouda Koekjes Buiteman

Actief in de foodsector en op zoek naar nieuwe collega's? Neem dan contact met ons op!

Bekijk alle berichten
Melding: cookies

Wij en derden, die zich (deels) buiten de EU bevinden, maken gebruik van cookies, om de effectiviteit van advertenties te registreren en te optimaliseren, om onze website te verbeteren, om de website naar behoren te laten werken, om gepersonaliseerde advertenties te tonen op onze websites, en om het verkeer op de website te analyseren. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen Cookies accepteren