Recruitment
with care

Nieuws

Groot, snel en flexibel: Heiploeg en de ontwikkelingen in garnalenland

Directeur Hans Luit vertelt over hoe 'zijn' Heiploeg erin slaagt groot, maar toch flexibel en klantgericht te zijn

06 nov. 2020

Er gaat in Nederland niets boven Groningen. Behalve de Noordzee dan. En laat dat nu net een werkgebied zijn van Heiploeg, de garnalengigant uit Zoutkamp, provincie Groningen. De organisatie behoort met haar moderne productiefaciliteiten en continue drive tot innovatie tot de top van de leveranciers van seafoodproducten. Afnemers zijn retailorganisaties, foodservice bedrijven, groothandels en levensmiddelenproducenten. Heiploeg is als geen ander in staat om haar assortiment en productievolumes aan te passen aan de vraag van haar klanten en investeert daarnaast ook op eigen initiatief veel in de ontwikkeling van haar producten. We spreken Hans Luit, Directeur, over het bedrijf waar hij inmiddels tientallen jaren werkt, de actuele markt, de ontwikkelingen die op stapel staan en hun vacature voor een senior kwaliteitsmanager

Nw Heiploeg Trailer2 Wide


“Heiploeg bevindt zich in een zich sterk ontwikkelende markt. Als retailspecialist creëren wij de laatste jaren veel producten op het gebied van borrelgemak, maar ook tapasachtige producten en maaltijdcomponenten. Met de hele discussie rondom vlees worden garnalen steeds meer gezien als een voedzaam en duurzaam alternatief. Ook zien we dat mensen meer bewust bezig zijn met het eten van minder vet, suiker en zout. Wij zijn er zeer goed in geslaagd om binnen dat speelveld onze producten aan te passen en zien dus volop groei. Zeker voor ons als bedrijf dat opereert als partner voor de retail betekent dit dat we volop in beweging zijn met de ontwikkeling van verschillende variaties op onze producten en nieuwe concepten. Dat wordt nog eens versterkt door de coronacrisis, waarbij mensen voor zichzelf nog steeds wel wat luxe wensen, maar niet meer in de restaurants terecht kunnen. Dat vergroot de vraag naar onze luxere producten.  

"We zijn groot, maar ook flexibel"

We investeren dan ook veel in procestechnologie en productontwikkeling. Onze procestechnoloog werkt voortdurend aan procestechnologische verbeteringen. Daarnaast hebben we een NPD team bestaande uit twee koks en medewerkers die constant met nieuwe dingen bezig zijn. Daar kunnen we heel snel de vragen vanuit de markt neerleggen. We hebben periodes gehad dat we in een half jaar tot wel 20 nieuwe producten hebben ontwikkeld en op de markt gezet. Dat lukt natuurlijk niet elk halfjaar, maar het toont onze opdrachtgevers wel dat we productietechnisch snel op een veranderende vraag in kunnen spelen. Want enerzijds zijn we groot, maar anderzijds ook flexibel waardoor we onze processen snel aan kunnen passen. Zo kunnen we ook heel snel schakelen voor promoties, waardoor we grote retailers, waaronder organisaties in Duitsland en Frankrijk, uitstekend van dienst kunnen zijn. Door onze flexibiliteit zijn we immers in staat snel grote hoeveelheden van het promotieproduct te leveren. Het is voor klanten prettig dat ze erop kunnen vertrouwen dat wij die grote volumes binnen een korte termijn kunnen leveren. Daar zetten we ook in de toekomst verder op in. Momenteel investeren we daarom tientallen miljoenen in gebouwen en machines. Dat is ook een voordeel van een groot familiebedrijf als het onze: als we de mogelijkheden zien kan er snel fors geïnvesteerd worden.  

Wat we nieuw op de markt zetten wordt voor ongeveer 50% gerealiseerd naar aanleiding van vraag vanuit de markt en komt voor ongeveer 50% uit onze eigen koker. Leuk is dat je steeds vaker seafoodproducten terugziet in de verschillende seizoenen. Vroeger werd er zomers gebarbecued met uitsluitend vlees, terwijl er tegenwoordig ook veel seafoodproducten op de barbecue gaan. En met de winterse feestdagen verschijnen er ook steeds meer van onze producten op de grill. De retail neemt daar een steeds belangrijker rol in. De groothandel en de lokale visboer leveren nog steeds prachtige catering producten, maar je ziet dat het aandeel kwalitatief hoogwaardige visproducten in de supermarkten groeit. Dat zie je niet alleen in Nederland, maar ook in bijvoorbeeld Duitsland zeer nadrukkelijk.  

Naast onze flexibiliteit en creativiteit waar het gaat om het snel in de markt zetten van nieuwe producten, speelt een uitstekende borging van de voedselveiligheid ook een essentiële rol in onze processen. Het klantvertrouwen in de kwaliteit en veiligheid van onze producten is natuurlijk key om een betrouwbare leverancier te zijn. Er zijn veel schandalen geweest en ook alles met betrekking tot listeria moet je goed onder controle hebben. Nou, daar zijn we volgens mij al 20 jaar leidend in. En dat moeten we natuurlijk niet alleen vasthouden, maar ook verder blijven ontwikkelen.  

"Via de visfederaties proberen wij sturing te geven aan de standaarden"

Wij investeren dan ook veel in kwaliteitsborging. Kwaliteitsborging is voor ons bedrijf minstens net zo belangrijk als de vastlegging van je rendementen en productieresultaten. We hebben een eigen laboratorium, er lopen continu kwaliteitscontroleurs rond op onze productielocaties en we hebben een grote eigen kwaliteitsafdeling. Daarnaast proberen we heel actief via de brancheorganisaties sturing te geven aan de standaarden. Via de visfederatie zijn onze mensen ook vaak het aanspreekpunt richting de NVWA en dat soort instanties. 

Overigens investeren we ook in automatisering van onze kwaliteitsprocessen om zodoende de kans op fouten vanuit menselijk handelen te minimaliseren. Denk daarbij aan de koppelingen vanuit SAP, waardoor niet alleen de juiste etiketten gebruikt worden, maar dat ook de informatie vanuit het scannen aan de productielijnen op de juiste manier aan elkaar gekoppeld wordt. 


Pakt men het verkeerde, bijvoorbeeld een andere pallet of een andere kist, dan geeft de machine dat aan wanneer het gescand wordt. Op die manier proberen we fouten uit menselijk handelen zoveel mogelijk uit te sluiten. Het koppelen van de juiste grondstoffen en recepturen via de ERP systemen is een project dat nu al loopt. We overwegen daarnaast ook vision control te gaan hanteren en zodoende nog een extra controle uit te voeren. Dat koppelen we dan weer aan onze systemen zodat we onze tracking en tracing nog uitgebreider kunnen maken. Zo kunnen we ook goed duidelijk maken aan onze afnemers dat de kwaliteit geborgd is. 

"De span of control van de kwaliteitsmanager is groot"

Om deze projecten te begeleiden en ook in de toekomst onze kwaliteitsborging op het hoogste niveau te houden, hebben we momenteel een vacature voor een senior kwaliteitsmanager. Deze gaat een belangrijke spilfunctie vervullen, want naast de genoemde projecten speelt er nog van alles. Zo hebben we de nieuwe IFS certificering, is BRC volop aan het ontwikkelen en speelt Product Integrity een steeds belangrijker rol. Ook kunnen we intern nog een mooie slag maken. Door de eerdergenoemde uitbreiding van ons productassortiment hebben we nu een heel breed opgezet kwaliteitssysteem. Dat mag weer wat vereenvoudigd worden en ook bij die vereenvoudiging speelt de kwaliteitsmanager een essentiële rol.  

De span of control van de kwaliteitsmanager is groot. Op de QA afdeling werken nu zes fulltime medewerkers. Binnen QC zitten er acht op kantoor en er werken er nog drie in de fabriek. Daarbij zoeken we ook nog één medewerker voor QC in de fabriek. Al deze mensen vallen onder de aansturing van de kwaliteitsmanager. 

Heiploeg Kwaliteitscontrole


We zoeken daarom iemand met bewezen managementkwaliteiten die in staat is onze medewerkers in de goede richting te sturen, gekoppeld aan de juiste inhoudelijke kennis van kwaliteitssystemen en wat geëist wordt vanuit de certificerende instanties en de klanten. Iemand die in staat is de procedures weer strak te trekken en daarbij ook de productiemanagers mee weet te krijgen. Een specialist dus, die daarnaast ook een daadkrachtige verbinder is. We zoeken dus iemand die heel wat kan.  

"Hier ben je bezig met je klanten en je leveranciers en niet primair met financiers die over tien jaar willen cashen"

Ik verwacht dat we die persoon ook een mooie werkomgeving kunnen bieden. Je komt immers te werken bij een marktleider die constant met nieuwe dingen komt en waar korte lijnen bestaan. We rapporteren niet om het rapporteren; je hebt gewoon directe toegang tot de CEO. Hier ben je bezig met je klanten en je leveranciers en niet primair met financiers die over tien jaar willen cashen. Ook is er heel veel vrijheid om eigen invulling te geven aan je werk. Daarnaast wordt er intensief samengewerkt met verschillende onderdelen van de organisatie om dingen voor elkaar te krijgen. Er heerst echt een no-nonsens mentaliteit, waarbij iedereen elkaar kan aanspreken, maar wel vanuit een sfeer dat we het samen doen en elkaar willen helpen.  

We vergaderen ook alleen over zaken die ertoe doen. Je kunt hier als QA professional volop je energie kwijt. Mensen die een drive hebben, die zitten hier goed. Bij Heiploeg doen we het samen. De manager die aan deze klus begint krijgt dan ook de volle support vanuit directie. We verwachten een kritische blik naar onze processen en dat de kwaliteitsmanager zonder schroom haar of zijn mening geeft. Die mag best afwijken van onze ideeën, graag zelfs. Vanuit nieuw perspectief komt ook inspiratie. Als we het even oneens zijn, komen we uiteindelijk toch wel bij elkaar. We doen het immers samen."

Actief in de foodsector en op zoek naar nieuwe collega's? Wij steunen je graag. Neem direct contact met ons op of stuur ons een bericht.

Bekijk alle berichten
Cookie instellingen

Wij en derden, die zich (deels) buiten de EU bevinden, maken gebruik van cookies, om de effectiviteit van advertenties te registreren en te optimaliseren, om onze website te verbeteren, om de website naar behoren te laten werken, om gepersonaliseerde advertenties te tonen op onze websites, en om het verkeer op de website te analyseren. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen Cookies accepteren