Nieuws
Het grote 'hoe is het om bij Professionals in Food te werken'-interview
Onze nestor Johanna en onze benjamin Angelique delen hun ervaringen
21 feb. 2020In 2019 startten onze collega’s Johanna Pierhagen en Angelique van Es. Johanna werkt als recruiter op onze vestiging in Den Bosch, Angelique als recruitment consultant op de vestiging in Zwolle. Waar Angelique het liefst iedere dag zou rondtoeren langs opdrachtgevers in haar mooie Mazda (oftewel: haar ‘waggie’, zoals ze hem zelf noemt), geniet Johanna ook van een dag werven op kantoor. Johanna en Angelique zijn heel verschillend en passen toch allebei erg goed bij ons.
In dit grote ‘hoe is het om bij Professionals in Food te werken’-interview laten we hen aan het woord over hun ervaringen. Het is een verhaal over leren, familie, ups en downs en ambitie geworden. Een must-read, vinden we zelf althans, voor geïnteresseerden in de vacatures van recruitment consultant en recruiter die we momenteel op beide locaties hebben open staan.
Angelique en Johanna, vertel eens, hoe zijn jullie bij Professionals in Food terecht gekomen?
Angelique: “Drie jaar terug zou Simone (Zunnebeld, recruiter in Zwolle, red.) mijn opvolger worden op mijn stageadres. Dat is uiteindelijk niet doorgegaan, maar daar werd wel ons eerste contact gelegd. Toen ik na mijn afstuderen op LinkedIn een update plaatste, reageerde Simone. Zij wees mij op de vacature van recruitment consultant die openstond in Zwolle en wilde graag even babbelen. We hadden een leuk telefoongesprek en daarna twee sollicitatiegesprekken op kantoor. En dat heeft er uiteindelijk in geresulteerd dat ik hier nu zit".
"Na twee leuke gesprekken was de handtekening snel gezet"
Johanna: “Ik werkte ruim 14 jaar als zelfstandig recruiter. Dat was een nogal solitaire rol. Dat heeft voordelen, absoluut, maar ik miste het samenwerken met collega’s, het van elkaar leren en het plezier maken met collega’s. En dus besloot ik op zoek te gaan naar een baan in loondienst. Deze functie kwam heel snel op mijn pad, was niet te ver weg en binnen de foodsector. De foodsector sprak me altijd al aan, dus ik was enthousiast. Toen ik vervolgens twee hele leuke gesprekken had gehad was de handtekening snel gezet”.
Wat hebben jullie hiervoor gedaan?
Johanna: “Voordat ik als zelfstandig recruiter werkte, heb ik nog ongeveer tien jaar als HR Manager gewerkt binnen de sportretail. In totaal werk ik nu 24 jaar binnen HR”.
Angelique: “Ik kom zelf rechtstreeks uit de schoolbanken. Na het afronden van mijn hbo opleiding HRM heb ik een maand een reis gemaakt en direct daarna ben ik hier begonnen. Dat was wel lekker”.

"Het werk omvat heel veel"
Johanna, jij werkt als recruiter. Wat doe je zoals als recruiter bij Professionals in Food?
“Ik zoek voor verschillende mooie bedrijven kandidaten. Dat betekent dat je op locatie kennis maakt met het bedrijf, daar de vacature inventariseert en het bedrijf goed leert kennen. Vervolgens maak je een mooie vacature op, zet je die uit via diverse kanalen en ga je op zoek naar een passende kandidaat. Die zoek ik binnen ons eigen netwerk, want we hebben een sterk eigen netwerk aan professionals, maar daarnaast ook via LinkedIn en verschillende externe cv-databases. Daarnaast komen er dagelijks veel sollicitanten binnen die we vrijwel allemaal persoonlijk spreken. Passende kandidaten stel ik voor aan de opdrachtgevers, vervolgens begeleid ik het proces zolang de kandidaten in gesprek zijn met de opdrachtgever. En als dat uitmondt in een plaatsing maak ik een factuur of, bij detachering, een uitzendovereenkomst op. Wanneer de professional eenmaal is gestart houd ik in de eerste periode contact met zowel de professional als de opdrachtgever om te horen of alles goed bevalt.
Naast het reguliere, primaire proces bespreek ik eens per maand met mijn collega-recruiter in Zwolle en de operationeel directeur hoe we onze wervingsprocessen verder kunnen optimaliseren. Met die ideeën gaan we dan aan de gang. Het werk omvat dus veel”.

"Het leuke is dat je hier veel ruimte krijgt projecten op te pakken en het werk van A tot Z te doen"
En Angelique, wat houdt jouw werk als recruitment consultant precies in?
“Ik houd me bezig met zowel de bedrijvenkant als de kandidatenkant. Aan de bedrijvenkant ben ik veel bezig met acquisitie, bedrijfsbezoeken en het binnenhalen van vacatures. Aan de kandidatenkant zorg ik er vervolgens voor dat de vacatures ook ingevuld worden. Ik ben dus ook aan het werven, door te searchen, intakegesprekken te houden en daar verslagen van te maken voor onze opdrachtgevers”.
Wat vinden jullie nu zo leuk aan jullie werk?
Angelique: “Wat ik vooral erg leuk vind is dat ik naar verschillende bedrijven toe mag en vacatures mag binnenhalen. Maar ook dat ik steeds weer een kijkje in verschillende keukens mag nemen en zo meer leer over de arbeidsmarkt. Je krijgt zo’n groot netwerk door dit werk en dat vind ik heel erg leuk. Ook leuk is de sfeer binnen het bedrijf. We werken met een klein team met korte lijnen waarbij we veel met elkaar delen. Je hebt niet alleen een mooie groep collega’s, maar we zijn ook vrienden.”
Johanna: “Ik vind heel veel dingen leuk. Zowel de kandidatenkant als de opdrachtgeverskant vind ik erg leuk. Ik ben van nature heel nieuwsgierig en geniet ervan wanneer ik nieuwe mensen ontmoet of bij een bedrijf op bezoek ga ter kennismaking. Mijn netwerk hier kan nog groeien natuurlijk, dus ik verwacht dat dat alleen nog maar meer en leuker gaat worden.
Ook geniet ik van het spreken met kandidaten. Al met al is het eigenlijk de enorme diversiteit van de werkzaamheden die me aanspreekt. Het leuke binnen Professionals in Food vind ik verder dat je veel ruimte krijgt je eigen processen op te pakken en dat dan van A tot Z mag doen”.
Welke aspecten van het werk spreken jullie minder aan?
Johanna: “In de huidige krappe arbeidsmarkt is het voor sommige vacatures wel moeilijk om goede kandidaten te vinden. We willen iedere klant natuurlijk goed en snel bedienen en als iets soms langer duurt dan ik wil vind ik dat vervelend. Ik ben dan ook wat ongeduldig van aard. Eigenlijk is dat het enige wat ik niet zo leuk vind. Ik vind het werk gewoon heel leuk eigenlijk, haha.
Het is ook zo dat we bij Professionals in Food geen concessies willen doen aan de kwaliteit. Een kandidaat waar ik niet achter kan staan, stel ik ook niet voor, ook al is dat soms wel verleidelijk als de vervulling van een vacature moeizaam verloopt. Gelukkig weten de meeste werkgevers wel dat de mensen die wij voor hen zoeken schaars zijn”.
Angelique: “Oei. Dat is denk ik toch de werving. Het urenlang searchen naar kandidaten, hen benaderen en dan vervolgens geen reactie of een afwijzing krijgen. Laat mij maar lekker gewoon acquisitie doen”.
Jullie zoeken momenteel ook nieuwe collega's. Zij zullen benieuwd zijn met wie ze te maken krijgen. Hoe zijn jullie zelf als collega?
Angelique: “Dat vind ik een lastige vraag. Ik denk dat ik redelijk een gangmaker ben. Ik vind het belangrijk dat het gezellig is, maak graag grapjes en ben ook geïnteresseerd in het leven naast werk. Daarnaast denk ik dat ik behulpzaam ben. Ik wil graag helpen waar het kan, bijvoorbeeld met kandidaten benaderen als de recruiters het te druk hebben”.
Johanna: “Ik ben echt een positief persoon met veel kennis. Een nieuwe collega kan ik met bepaalde zaken dan ook zeker helpen. Verder ben ik rustig van aard en treed ik niet snel op de voorgrond. Ik vind het belangrijk dat je elkaar helpt, fijn samenwerkt en dat we in de pauze gezellig samen een rondje lopen. We zijn hier een hecht team, ook al zitten we verspreid over twee locaties, en dat vind ik echt heel prettig”.
"Ik ga echt niet in recruitment"
Een nieuwe start is altijd spannend. Hoe kijken jullie terug op jullie eerste periode bij Professionals in Food?
Johanna: “Het welkom op de eerste dagen was echt warm. Het is altijd leuk als je met een bloemetje verwelkomd wordt en hier kreeg ik een mooi boeket. Wel moest ik wennen. Ik kwam natuurlijk uit een hele andere situatie. Het wennen ging wel snel en ik had na een paar weken dan ook het gevoel dat ik hier al maanden was. Wat ik erg leuk vind is dat ik snel met concrete vacatures aan de slag kon. De afgelopen periode ben ik veel met collega’s mee geweest om bedrijven te bezoeken en klanten te leren kennen. Zo leerde ik ook de manier van werken goed kennen, want je wordt hier echt al werkend in de praktijk ingewerkt.
Angelique: “Wel met ups en downs. Tijdens het sollicitatiegesprek werd al duidelijk gemaakt dat je in de recruitment daar veel mee te maken hebt. Ik nam dat toen ter kennisgeving aan en dacht: ‘och, dat komt wel goed’. Maar als ik daadwerkelijk in een negatieve flow zit, is dat toch wat pittiger dan ik vooraf had gedacht. Daar moet je dan even doorheen. Soms heb je een periode dat het allemaal moeizaam gaat en dat voel ik dan ook. Maar als het dan een keer wel lukt, bijvoorbeeld als ik bij het 20e acquisitietelefoontje toch die afspraak weet te maken, dan is dat ook weer weg. Daar zit veel variatie in. Ik leer zo wel doorzetten en merk dat naarmate ik die ups en downs vaker meemaak, ik eraan gewend raak en er beter mee omga.
Erg leuk aan deze eerste periode is de goede begeleiding. De lijnen zijn erg kort. Bijvoorbeeld de eerste gesprekken met kandidaten deed ik samen met mijn meer ervaren collega’s. Zij benoemen dan precies wat er goed ging en wat er beter kan. Daar heb ik veel aan.
Ik kwam natuurlijk als leek binnen en heb deze periode al veel geleerd. Bijvoorbeeld over wet- en regelgeving, het voeren van gesprekken met kandidaten en potentiële opdrachtgevers, over tarieven en voorwaarden. Ook leer ik steeds meer slimmigheidjes in mijn acquisities, die ik lekker niet prijs ga geven”.
Wat vinden jullie van onze organisatie?
Angelique: “Ja echt superleuk. Wat ik vooral erg leuk vind, is dat het zo’n klein team is. We zijn heel hecht met elkaar en kunnen alles met elkaar bespreken. Er heerst een hele open sfeer. Bijna iets familie-achtigs”.
Johanna: “De organisatie heeft een mooie ambitie om de beste te zijn en niet per se de grootste. Die ambitie past goed bij mij. De open manier van omgaan met elkaar en de vrijheid die je hier krijgt zijn ook erg fijn. Er is hier volop ruimte om te leren en we willen steeds beter worden. Dat vind ik mooi”.
Jullie zijn nu zo goed als ingewerkt, al valt er ook nog veel te leren. Wat zijn jullie plannen en ambities voor de komende jaren?
Angelique: “Bij Professionals in Food wil ik me verder verbeteren in mijn acquisitie. Daar wil ik graag meer mee doen. Ik ben pas net in het wereldje gestart en heb nog veel te leren. Door ervaring op te doen beheers je steeds meer slimmigheidjes. Ook wil ik mijn netwerk opbouwen en de arbeidsmarkt op deze manier goed verkennen. Ooit wil ik nog eens loopbaancoach worden om mensen te begeleiden van werk naar werk. En dan is het fijn als je deze kennis van de arbeidsmarkt hebt.
Ook de plannen van het bedrijf staan me aan. We zijn heel vernieuwend en staan overal wel voor open. Mochten de middelen er zijn en je hebt een goed idee, dan kan dat. Zo kan je je mooi specialiseren ergens in”.
Johanna: “Ik wil eigenlijk gewoon beter worden in wat ik al doe. Ik ben heel gedreven, maar niet ambitieus in die zin dat ik vestigingsmanager ofzo wil worden. Het is leuk mijn kennis te vergroten, bijvoorbeeld op het gebied van uitzendwetgeving en de bijbehorende cao’s. Binnenkort start ik dan ook met een opleiding op dat vlak en het is fijn dat dat door Professionals in Food gefaciliteerd wordt. Ook vind ik het belangrijk een mooie balans tussen werk en privé te behouden”.
Afsluitend, hebben jullie nog iets toe te voegen?
Angelique: “Ik dacht altijd: ‘ik ga echt niet in de recruitment’. Maar nu ik er toch in zit blijkt het heel leuk. En ik ben het ook eens met wat veel mensen zeggen: je moet eigenlijk in de recruitment beginnen wil je begrijpen wat HR echt inhoudt”.
Johanna: “Nee, eigenlijk niet. Het is gewoon leuk om van elkaar te blijven leren de komende periode”.
Wil je meer weten over het werken als recruiter of recruitment consultant bij onze organisatie? Of misschien solliciteren op één van onze vacatures in Zwolle en Den Bosch? We zien ernaar uit om met je in contact te komen.