Nieuws
Hoe de QA Manager van Martinez gaat helpen bij de transitie
Richard Barendsen over een chocoladefabrikant in ontwikkeling
15 jul. 2021Hoewel de naam zelf niet oerhollands klinkt, is Martinez een echt Nederlands bedrijf. Zij maken er heerlijke chocoladeproducten in allerlei soorten. Van paashaas tot chique bonbon en van grote batches tot individueel handwerk. De gemene deler is dat alle producten van uitstekende kwaliteit zijn en duurzaam worden geproduceerd. De organisatie staat aan de vooravond van een mooie transitie op verschillende vlakken. Een onderdeel van die transitie is ook de ontwikkeling van de kwaliteitsdienst. De huidige vacature van QA Manager biedt de gelegenheid aan een nieuwe collega om op een buitengewoon interessant moment in te stappen en zijn of haar stempel te drukken op de processen met betrekking tot kwaliteitsborging. De QA Manager zal rapporteren aan Richard Barendsen en wij laten hem dan ook graag aan het woord over de organisatie en alle ontwikkelingen die er plaatsvinden.
“Martinez is een familiebedrijf. Mijn opa en oma zijn begonnen met een winkel aan de Bos en Lommerweg in Amsterdam-West. Een zaak met
kwaliteitschocoladeproducten bleek een schot in de roos, waardoor het een succes werd en de zaak ging floreren.
Uit hun huwelijk kwamen acht kinderen voort, waarvan zeven dochters en één zoon. Die ene zoon, mijn oom Martin Stam, had vanaf jonge leeftijd de ambitie om vanuit de kleinschalige productie achter in de winkel een eerste chocoladefabriek bouwen. Daar is hij samen met zijn zusters stapje voor stapje aan gaan werken. In 1979 is vervolgens de eerste fabriek gebouwd waarna er op steeds grotere schaal kon worden geproduceerd. Mijn moeder is altijd de rechterhand geweest van Martin en via die connectie ben ik ook in het bedrijf terecht gekomen.
"Ik heb alle facetten van de organisatie mogen ervaren"
Tijdens mijn havo-opleiding werkte ik hier al regelmatig op de zaterdagen en tijdens vakanties. Ik was altijd al geboeid door logistiek en economie. Direct na mijn havo ben ik hier dan ook in dienst gekomen in een functie op het gebied van logistiek en verkoop. Al snel kreeg ik de kans om ook de rol van kwaliteitsmanager op mij te nemen. Dat is inmiddels elf jaar geleden en van daaruit heb ik het hele bedrijf ook aan de kantoorkant leren kennen. Eerder had ik natuurlijk al veel op de productievloer gewerkt, waardoor ik alle facetten van de organisatie heb mogen ervaren. Daarom ben ik nu in staat om ons verhaal goed te vertellen tijdens verkoopgesprekken. Inmiddels ben ik al vijf jaar verantwoordelijk voor alle commerciële zaken en rapporteren onze inkoper en onze kwaliteitsmanager aan mij.
Wij verkopen aan banketbakkers, chocolatiers, bedrijven, groothandels en supermarkten. Wij zijn begonnen met een eigen winkel en vandaaruit hebben we een franchisemodel ontwikkeld. Inmiddels zijn er zes Martinez winkels en worden dat er binnenkort zeven.
Private label en productontwikkeling
Daarnaast hebben we ons toegelegd op private label en productontwikkeling bij retailers in binnen- en buitenland. Dat is oorspronkelijk zo ontstaan toen een inkoper van een Nederlandse retailer bij ons in de winkel kwam vragen of wij niet ook aan hen konden leveren. Private label is in de tussentijd uitgegroeid tot onze core business.
"Wij profiteren van mond-tot-mondreclame"
Inmiddels zijn wij een bekende partij geworden bij alle retailers in Nederland. Ook exporteren wij binnen Europa en de laatste vier jaar doen wij dat ook steeds meer richting Amerika, Canada en Australië. Wij zijn daarbij nooit agressief in onze verkoop geweest, maar profiteren van mond-tot-mondreclame. We willen dat klanten vanzelf terugkomen omdat ze onze producten lekker en speciaal vinden. Vandaag de dag lijkt dat qua filosofie misschien wat simpel, maar wij zien dat het nog altijd goed werkt: vasthouden aan kwaliteit en altijd gaan voor het hoogst haalbare. Als je dat borgt komt de rest eigenlijk ‘vanzelf’.
Gestage groei
Als bedrijf groeien we zo gestaag door. Inmiddels werken we met acht man op kantoor en twee in het magazijn. In totaal zijn we met ongeveer 55 medewerkers. Daarnaast werken wij met diverse co-packers en sociale werkplaatsen samen in Nederland voor het verpakken van onze producten.
Voor de speciaalzaken maken wij nog altijd op kleine schaal en handmatig allerlei chocoladeproducten. Daar produceren wij misschien een kilo per uur. Maar daarnaast produceren wij ook voor grote retailers bonbons met een snelheid van circa 100.000 stuks per uur. Die combinatie van kleinschalige en bulkproductie willen we echt vasthouden.
"Onze nieuwe fabriek wordt drie keer zo groot als de huidige locatie"
Ons bedrijf zit momenteel in een transitiefase. Enerzijds omdat de tweede generatie langzaamaan het stokje gaat overdragen aan de derde en anderzijds omdat we een nieuwe productielocatie, ook in Amstelveen, gaan openen. Die wordt qua oppervlakte drie keer zo groot als de huidige locatie en biedt ons de mogelijkheid om niet alleen verder uit te breiden maar ook een efficiencyslag te maken door de productie volledig te herinrichten waarbij we de hoogste kwaliteitsstandaarden nog beter kunnen borgen. Dat wordt heel gaaf. We gaan echt voor een state-of-the-art productiefaciliteit, welke volledig ons eigendom is.
Deze stap past ook bij onze filosofie. Wij hebben altijd veel geïnvesteerd in machines en de techniek. Wij zijn continu bezig met het optimaliseren en moderniseren van de flow. Dat heeft ons altijd een voorsprong gegeven en daarin blijven we dan ook investeren.
Vacature QA Manager
Ik denk dat dit ook een mooie uitdaging geeft voor de QA Manager die wij nu zoeken. Ons bedrijf is altijd in beweging. Hoewel er met de groei wel iets meer hiërarchie in de organisatie is gekomen, zijn we nog altijd een platte organisatie met korte lijnen. Er wordt nauw samengewerkt, ook tussen afdelingen. Het is een heel hecht team. Op die manier zijn we in staat om snel in te spelen op specifieke klantvragen. Zodoende ben je als QA Manager breed betrokken bij de organisatie.
Op middellange termijn heb je de uitdaging van de verhuizing en de vernieuwing van productielijnen, maar daarnaast is er ook steeds de dynamiek die ontstaat vanuit productontwikkeling. Mede door de seizoensinvloeden, veranderen de producten die wij leveren over het jaar. We hebben niet alleen specifieke producten voor Pasen, Sinterklaas en Kerst, maar tegenwoordig ook voor moederdag, vaderdag, valentijnsdag, koningsdag, carnaval en zelfs Halloween.
"QA speelt een belangrijke rol in onze samenwerking met afnemers, leveranciers, co-packers en sociale werkplaatsen"
Daarnaast ontwikkelen wij ook regelmatig producten op basis van een specifieke klantvraag. Wij werken nauw samen met onze afnemers om producten te leveren die volledig aan hun wensen voldoen en daarbinnen speelt QA natuurlijk een belangrijke rol. Alle specificaties moeten kloppen, de etiketten op orde zijn en alles moet conform de normen op het gebied van kwaliteit en duurzaamheid wordt geproduceerd. En als we nieuwe leveranciersrelaties aangaan, zal de QA Manager ook beoordelen of zij voldoen aan de normen, net zoals er externe audits gedaan moeten worden bij onze co-packers en sociale werkplaatsen partners.
Een andere interessante ontwikkeling op het gebied van QA is dat we de Amerikaanse markt actief aan het bewerken zijn. Daar hebben we nu de eerste leveringen gedaan. Vanuit de FDA heb je daar natuurlijk het hele FSMA en PCQI vraagstuk. Dat hebben we momenteel uitbesteed, maar als de afzet verder groeit, willen we dat zelf gaan doen. Ook dat biedt een mooie uitdaging. Overigens wordt de QA Manager daarbij ondersteund door een externe consultant.
Geintje met serieuze noot
We zoeken iemand die er plezier aan beleeft om te werken aan een uniek product. Het is belangrijk dat je op een fijne manier met elkaar samenwerkt en zodoende een prettig persoon in de omgang bent. We houden van een empathische manier van elkaar aanspreken. Dat mag ook best met een geintje, maar wel altijd met een serieuze noot erbij. Ook is het belangrijk dat je oog hebt voor het klantperspectief en adequaat en snel reageert op vragen vanuit hen.
QA is altijd intern bijgehouden, maar de inhoudelijke ondersteuning lag voor een groot deel bij een externe consultant. De persoon die we nu zoeken mag vanuit eigen initiatief verder vormgeven aan de kwaliteitsprocessen hier intern. De ondersteuning van de externe blijft, maar we willen ook meer zelf gaan doen. Dat, in combinatie met de nieuwe fabriek, maakt dat je hier als QA Manager echt je eigen stempel kan drukken.
"De QA Manager mag zijn of haar eigen stempel drukken op de kwaliteitsprocessen hier intern"
Natuurlijk zul je de eerste periode onze producten en processen moeten leren kennen en alle informatie als een spons in je opnemen. Ook investeren wij graag in de ontwikkeling van je kennis, mocht je ergens nog wat missen. Maar zodra je die kennis hebt vergaard en de analyse hebt gemaakt, staan we heel erg open voor ideeën over hoe we het nog beter kunnen doen. We willen dus ruimte geven aan de visie van de nieuwe QA Manager om zodoende verbeteringen door te voeren. Deze tijd van transitie is volgens mij dan ook een heel mooi moment om in te stappen bij ons bedrijf.
Iedere dag zin
Zelf ervaar ik dat ik vrijwel iedere dag begin met zin in mijn werk en kan genieten wanneer ik met meer energie naar huis ga dan ik naar de zaak ben gekomen. Dat komt omdat wij iedere dag weer een stapje in de goede richting proberen te zetten naar een beter resultaat. En die ruimte om steeds wat te verbeteren zit ook zeker in deze rol”.
Denk jij het gouden ticket in handen te hebben om aan de slag te gaan bij deze heerlijke chocoladefabrikant? Of wil je meer weten over de organisatie en de vacature van QA Manager? Neem dan contact op met Leona van Leeuwen, Recruitment Consultant, op 085-1050121 of per mail via l.vanleeuwen@professionalsinfood.nl.
Zoek jij ook nieuwe collega's in de foodsector? Laat ons lekker voor je aan de slag gaan! Neem contact met ons op voor meer informatie.