Nieuws
Hoe werf ik een kwaliteitsmanager in food?
In een krappe arbeidsmarkt loont een kritische blik op de aantrekkingskracht van jouw organisatie
19 dec. 2018Het tekort aan kwaliteitsmanagers in food is groot, terwijl het belang van het produceren volgens specifieke kwaliteitsnormen in de levensmiddelenindustrie toeneemt. Ondanks het feit dat er binnen de Quality Assurance (QA) automatiseringsslagen worden gemaakt, blijft de behoefte aan kwaliteitsmanagers in de food sector onverminderd groot.
Waarom kiest die kwaliteitsmanager voor jouw organisatie?
Je wil niets liever dan dat die goede kwaliteitsmanager voor jou kiest en dat hij of zij zich aan je organisatie verbindt, maar hoe krijg je dit voor elkaar? Uiteraard kunnen wij, Professionals in Food, je daarbij helpen, maar je kunt zelf al belangrijk voorwerk doen. De aantrekkingskracht van jou als werkgever bepaalt in de huidige markt in grote mate het succes van de werving. Door het tekort hebben veel kwaliteitsmanagers inmiddels een goede baan. Om hen te bewegen een overstap te maken, moet je een aantrekkelijk vooruitzicht bieden.
Check daarom, voordat je de werving opstart, of je de potentiële kwaliteitsmanager een duidelijk antwoord kunt geven op de vraag: ‘waarom zou ik bij jullie gaan werken?’. Om je daarbij te helpen vind je hieronder de vijf belangrijkste elementen waarmee je de aantrekkelijkheid van jouw organisatie en de vacature voor de potentiële sollicitant kunt inschatten.
Het salaris
Hoewel salaris niet alles is, bepaalt het zeker veel. Zorg dat je minimaal marktconform betaalt en benoem de salarisranges in je vacature. Een levensmiddelentechnoloog met een afgeronde hbo opleiding en een paar jaar QA ervaring zit al snel op of boven de €3000 bruto per maand. Een leidinggevende kwaliteitsmanager ongeveer tussen de €4.000 en de €6.000 bruto per maand. Voor internationaal werkende corporate QA professionals lopen de salarissen op tot boven de €100.000 bruto per jaar.
Hoe belangrijk is de kwaliteitsmanager
Kwaliteitsmanagers willen in de regel graag werken bij bedrijven waar kwaliteitsmanagement niet gezien wordt als een noodzakelijk kwaad om maar te kunnen leveren, maar als een belangrijke inspiratie voor een gezonde bedrijfsvoering. Is kwaliteitsmanagement echt ‘key’ in de organisatie? Leg daarop dan een stevige nadruk in de vacature en benoem concrete voorbeelden.
Het nieuwe werken
Hoe meer ruimte er is om tijd naar eigen inzicht in te delen, hoe beter. Zeker voor ervaren kwaliteitsmanagers met kinderen en een werkende partner kan dat het verschil maken. Parttime werken, laat kunnen starten of juist heel vroeg, ruimte om thuis te werken…het zijn allemaal factoren van belang. Kun je die ruimte bieden? Zorg dan dat je dat duidelijk naar voren brengt in de vacature.
Het bedrijfsimago
Hoe gerenommeerder het bedrijf, hoe aantrekkelijker. Bedrijven die bekende kwaliteitsmerken produceren worden zelf in de regel hoger aangeslagen dan bedrijven waarvoor dat niet geldt. Behoor je tot de eerste groep, laat dan vooral niet na om de merken naar voren te laten komen in je vacatures. In alle gevallen helpt het zeer als je de kwaliteitsmanager in spé online wat kunt tonen over het werken bij jouw organisatie. Dat kan bijvoorbeeld door medewerkers aan het woord te laten in een videoboodschap of in een artikel.
Meer weten over hoe je jouw wervingsproblematiek kunt verzachten? Neem contact met ons op voor een oriënterend gesprek.