Recruitment
with care

Nieuws

Inkopen met impact

Hoe wereldwijde ontwikkelingen uitdaging geven aan het inkoopproces van Medibel

11 mei 2022

Bij Labojuice vinden de ontwikkelingen plaats voor Medibel, waar innovatieve fruit- en groentesappen op maat worden gemaakt voor verscheidene klanten in de foodsector. De organisatie is dan ook zeer R&D-gedreven en importeert haar grondstoffen en ingrediënten over de hele wereld. Met de ontwikkeling van de organisatie is er een vacature van Inkoper ontstaan, die om meerdere redenen van groot belang is. R&D manager Annemiek van Raffen vertelt hoe dat zit en hoe zij zelf bij het bedrijf terecht is gekomen.

“Toen ik analytische chemie studeerde aan de hogere laboratorium opleiding was ik op zoek naar een stageplek. Een goede vriend van me wees op een mogelijkheid bij Labojuice in Vlissingen. Ik had op dat moment nog nooit van het bedrijf gehoord, maar ik raakte al snel geboeid. Met mijn opleiding kon je in diverse sectoren aan de slag en de voedingssector sprak mij daarin het meeste aan. Daarbij hadden ze ook erg leuke opdrachten. Zodoende ben ik hier terecht gekomen.

Na mijn stage mocht ik blijven, alleen was er op dat moment onvoldoende werk binnen methodeontwikkeling op het laboratorium en ik wilde wel graag creatief bezig blijven. Zo kwam het dat ik in een rol terechtkwam die deels binnen R&D lag en deels nog op het laboratorium. Uiteindelijk was de behoefte op R&D zo groot dat ik daar volledig ben gaan werken. Eerst als assistent en nu, ruim 18 jaar later, ben ik R&D manager.

Annemiek Van Raffen Labojuice Met Logo Ingekort Jpg

"Het is belangrijk dat je lekker in je werk zit"

In die 18 jaar zijn er steeds ontwikkelingen geweest, waardoor het werk hier altijd boeiend is gebleven. Zo heb ik gedurende mijn jaren hier aanvullende opleidingen gevolgd, waaronder een MBA opleiding op het gebied van Food and Health. Ook is er binnen de organisatie een cultuurverandering doorgevoerd. Waar het eerder behoorlijk top-down gestuurd was, is er nu veel meer ruimte voor initiatief in alle lagen van de organisatie. Nu ik zelf in een managementrol zit, past dat goed, want ik vind het fijn wanneer er veel ruimte is voor eigen inbreng en initiatie.


Jij blij, wij blij, zij blij

Ik vind het dan ook leuk om te zien dat we veel stappen hebben gemaakt binnen de organisatie. We focussen momenteel erg op eigenaarschap binnen de organisatie. Die focus bestaat uit drie pilaren: ‘jij blij, wij blij, zij blij’. Daarmee bedoelen we dat het belangrijk is dat je lekker in je werk zit, zodat wij met zijn allen lekker in ons werk kunnen zitten, waardoor we ons werk zo kunnen doen dat de klant er tevreden mee zal zijn. Dat is een belangrijke balans om te bewaken.

Al die pijlers zijn essentieel. We kunnen bijvoorbeeld alles voor een klant willen doen, maar als we dan onszelf voorbijlopen raken we in onbalans en bereiken we uiteindelijk niet het gewenste resultaat. Zodoende moeten we steeds in het oog houden wat bepaalde keuzes betekenen voor het eigen welzijn, het welzijn van het team en het welbevinden van de klant. Om ons daarbij te helpen, werken we ook met een externe coach. Die helpt ook bij de ontwikkeling van onze mensen. Dat is echt heel fijn.


Transparantie en betrokkenheid

We hebben nu een organisatie waarin iedereen kan meedenken en meewerken aan een mooie toekomst. Zo hebben we binnenkort een workshop gepland staan van een week waar iedereen bij aan kan schuiven. Althans, we draaien dan op minimale bezetting zodat er zoveel mogelijk mensen bij betrokken kunnen zijn. Tijdens die workshop wordt met iedereen gedeeld welke ideeën er momenteel spelen binnen de organisatie en waar we als bedrijf naartoe gaan. Iedereen heeft daar ook gelegenheid wat in te brengen. Op die manier zorgen we voor transparantie, waardoor de betrokkenheid verder wordt vergroot.

"Het speelveld verandert"

Wanneer we kijken naar externe ontwikkelingen dan zien we dat er klanten zijn die steeds groter worden door overnames. Hierdoor verandert het speelveld. Een deel van onze klanten zijn private labelklanten, een deel co-packers en een deel zijn brands. Vanuit de supermarkten zien we dat er meer druk op de prijzen komt. Daar ligt dan ook een belangrijke rol voor onze inkoop: we zullen, om de prijzen te kunnen drukken, onze grondstoffen strategisch in moeten kopen.

Klimaatverandering, de oorlog in Oekraïne, problemen in de supply chain en de daaraan gekoppelde inflatie vormen momenteel grote uitdagingen. Wij kopen onze grondstoffen, zoals sinaasappel, mango’s, appels, perzik, rood fruit en allerhande ander fruit, zowel nationaal als internationaal in. Dat is in Europa, maar ook ver daar buiten, zoals in India, Zuid-Afrika en Zuid-Amerika. Kijk je naar ingrediënten en additieven, dan werken we veel met Europese partners. Dat komt vooral omdat die meer klantspecifiek zijn en we door het in Europa in te kopen hiermee de lead times verkorten. Daarbij is het voor de

Medibel Labojuice Data

additieven ook belangrijk dat de kwaliteitsrichtlijnen waaronder ze geproduceerd worden aansluiten op de onze. Dan is het een voordeel als ze uit Europa komen.

Vacature Inkoper Food

Om op het juiste moment tegen de juiste prijs en de juiste kwaliteit in te kunnen kopen is het nodig dat we daar heel gericht mee bezig zijn. Daarom is de vacature van Inkoper Food ook zo belangrijk voor ons. Die kan, vanuit het overzicht van onze orderportefeuille, goed inschatten hoeveel we waarvan nodig hebben tegen welke prijs.

"De inkoper zorgt voor continuïteit in ons proces"

Doordacht inkopen

Dat inzicht begint natuurlijk bij de klantaanvraag. Daarin worden bepaalde voorwaarden gesteld met betrekking tot de kosten, de specificaties, wanneer er geproduceerd moet worden en in welke volumes. Vervolgens start het ontwikkelingsproces waarna het -hopelijk- goedgekeurd wordt. Daarna gaat het de productie in. Op dat moment wordt het recept productieklaar gemaakt. Dan komt het recept in de Medibel database en krijgt de inkoper een seintje dat er ingekocht moet worden voor dat specifieke contract.

Natuurlijk is het aan de inkoper om dan te bekijken wat er nog staat en wat er nieuw ingekocht moet worden, maar ook of er nog andere contracten zijn waarin bepaalde grondstoffen en ingrediënten gebruikt worden zodat deze in grotere volumes ingekocht kunnen worden. Daar hoort ook een risico-inschatting bij, waarin je bijvoorbeeld het voordeel van groter inkopen afweegt tegen het risico van het onverwachts stoppen van een opdracht. Dan spelen factoren als houdbaarheid een rol.

Voor een aantal materialen hebben we vaste inkooppunten, maar er zijn ook materialen waarvoor de inkoper kan shoppen in de markt. Dat geldt

bijvoorbeeld voor bepaalde vitaminen. Daar zitten natuurlijk wel kwaliteitscriteria, zoals met betrekking tot zuiverheid, aan vast, maar er zijn verschillende leveranciers die dat aan kunnen bieden. En dan loont het weleens om meerdere offertes op te vragen.


Risico's in zicht

De toegevoegde waarde die de inkoper heeft voor ons proces is groter dan alleen voordelig inkopen. Hij of zij zorgt ook voor continuïteit in ons proces, door het volgen en inschatten van risico’s in de markt met betrekking tot beschikbaarheid en levertijd. Omdat daar momenteel veel ontwikkelingen in zijn, worden we regelmatig geconfronteerd met de uitdaging dat bepaalde grondstoffen niet tijdig beschikbaar zijn. Op zo’n moment moeten we kijken naar alternatieve oplossingen en dan is het belangrijk dat de inkoper mogelijke opties en risico’s in het vizier heeft. Dat scheelt een boel stress in het primaire proces en maakt dat we allemaal goed proactief ons werk kunnen doen. Natuurlijk heeft dat ook een direct positief effect op onze commerciële resultaten. Het is dus echt een belangrijke rol binnen onze organisatie.

"Het is belangrijk dat we elkaar vanuit vertrouwen en een open perspectief van feedback voorzien"

Als inkoper sta je dus veel in contact met verschillende afdelingen. Je kunt bijvoorbeeld door R&D gevraagd worden op zoek te gaan naar een bepaald groene thee extract en daarvoor passende leveranciers selecteren. Maar ook kan het omgekeerd werken: dat je als inkoper een inkoopvoordeel ziet wanneer je grotere aantallen inkoopt en R&D vraagt of bepaalde ingrediënten niet breder toegepast kunnen worden. Dat ondernemende denken wordt erg gewaardeerd.


Teamwerk

Omdat R&D momenteel veel van de inkoop verzorgt, zul je in eerste instantie veel met R&D samenwerken. Aan wie je uiteindelijk gaat rapporteren is nog open, maar de nauwe verbondenheid met R&D zal blijven. Ons R&D team bestaat uit een mooi uitgebalanceerde groep mensen variërend van creatievelingen die graag ideeën willen spuien en mensen die juist van de puntjes op de i zijn en zorgen dat de ideeën ook goed worden uitgevoerd. En weer een ander vervult de rol van ‘groepswerker’ en zorgt ervoor dat de

Medibel Labojuice Mengen

sfeer in het team goed blijft. Het is ook een heel open team. Daar werken we actief met elkaar aan. Het is belangrijk dat we elkaar vanuit vertrouwen en met open perspectief van feedback voorzien. We delen graag dingen met elkaar. Dat zijn zowel dingen die goed gaan als dingen die niet goed gaan en ook gewoon gezellige dingen. Morgen neemt iemand bijvoorbeeld sushi mee voor alle collega’s en dat soort dingen gebeuren vaker.

"Het gevoel dat je een beetje een ondernemer bent binnen het geheel is waar we voor gaan"

Waardevol groeien

Die gemoedelijkheid willen we er heel graag inhouden, want het is één van de dingen die het werk hier zo leuk maken. Dat combineren we met resultaatgerichtheid en een drang naar vooruitgang. We willen samen waardevol groeien en dat elke dag met elkaar voelen. Het is belangrijk dat iedereen hier met plezier naar zijn of haar werk gaat en met een prettig gevoel weer naar huis gaat. Daar hoort ook wat flexibiliteit bij. Naar elkaar toe, waarbij je elkaar ondersteunt om dingen gedaan te krijgen, maar ook qua werktijden en ruimte tot het nemen van initiatief.

Het gevoel dat je een beetje een ondernemer bent binnen het geheel is waar we voor gaan. Iedereen heeft zijn eigen verantwoordelijkheid, maar zal alleen slagen als de samenwerking met anderen goed is. Wanneer iedereen zichzelf en het werk wil verbeteren in samenwerking met de ander, dan gaan we als totale organisatie vooruit. Dat is ook voor de inkoper er belangrijk, aangezien deze persoon met veel facetten binnen de organisatie te maken heeft en zo

dus ook een grote meerwaarde kan zijn voor de organisatie. De inkoper kan hier echt een verschil maken.


Zeker een belangrijke functie

Samenvattend: we zijn als bedrijf volop in ontwikkeling en ook de vacature van Inkoper is qua exacte invulling niet in beton gegoten. Er is ruimte om hieraan zelf vorm te geven, maar zeker is wel dat je terechtkomt in een prettig, open team en een bedrijf dat graag vooruit wil. Ook zeker is dat het een belangrijke functie betreft waarin je het verschil kunt maken. Ik hoop dan ook iemand te vinden die het leuk vindt om met ons mee te bouwen en graag die verantwoordelijkheid oppakt.”

Ben jij aangestoken door het enthousiaste verhaal van Annemiek en wil je meer weten over het werken bij Labojuice / Medibel? Neem dan contact op met Johanna Pierhagen, senior recruiter, via j.pierhagen@professionalsinfood.nl of op 085-1050124.

Actief in de foodsector? Sluit je dan aan bij Professionals in Food. Volg ons op LinkedIn voor de laatste nieuwtjes en vacatures of neem contact met ons op om te bespreken wat wij voor jou kunnen betekenen.

Bekijk alle berichten
Melding: cookies

Wij en derden, die zich (deels) buiten de EU bevinden, maken gebruik van cookies, om de effectiviteit van advertenties te registreren en te optimaliseren, om onze website te verbeteren, om de website naar behoren te laten werken, om gepersonaliseerde advertenties te tonen op onze websites, en om het verkeer op de website te analyseren. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen Cookies accepteren