Recruitment
with care

Nieuws

Michael van der Post over 'zijn' Compaxo

Een verhaal over historie, toekomst en transitie

28 sep. 2020

Compaxo is een familiebedrijf dat volgend jaar een eeuw bestaat. Sinds vorig jaar staat er een nieuwe, jonge generatie aan het roer die een frisse wind door de organisatie laat gaan. De organisatie is in transitie, zonder dat daarbij de oude waarden verloren gaan. Zo zien we meer van Compaxo op social media en ook de locatie in Gouda heeft een behoorlijke upgrade gekregen de afgelopen jaren. Van buiten toont het nog niet, van binnen is het verschil met een paar jaar terug erg groot. De kantoorruimtes zijn stevig verbouwd tot fijne open ruimtes en ook is er een mooi experience center, waar je niet alleen de producten van Compaxo kunt ervaren maar ook op een prettige manier kunt vergaderen. In het experience center spreken wij, onder het genot van een cappuccino, met koekje, met Michael van der Post over zijn werk en de ontwikkelingen binnen de organisatie. Michael zwaait als Commercieel Manager de scepter over de vleeswarendivisie waar het gaat om marketing en sales.    

Michael Van Der Post


“Ik ben hier begonnen in 2015 in vaste dienst. In eerste instantie als productiemanager op ‘de droge kant’ van de fabriek. Dat is het deel van de productie waar de vervolgstappen genomen worden als het product al gegaard is, zoals het verpakken, snijden en de logistiek. 

"We werken aan verdere digitalisatie waardoor we meer datadriven worden"

Sinds vorig jaar werk ik als Commercieel Manager en stuur ik het commerciële team aan. Ik ben hier ingerold omdat ik één van de afstammelingen ben van de oprichter van Compaxo en behoor tot de vijfde generatie van het bedrijf. Als kleine jongen liep ik hier al rond. Tijdens vakanties en als bijbaan naast mijn studie Bedrijfskunde was ik hier ook altijd aan het werk. Zodoende ben ik al een hele lange tijd actief binnen de muren van Compaxo.

We werken bij Compaxo inmiddels dagelijks met zo’n 400 mensen, flexibel en vast, en proberen te werken met korte lijnen. Laagdrempeligheid vinden we belangrijk en ik denk dat dat ook wel aansluit bij het karakter van een familiebedrijf. De organisatie is stevig in ontwikkeling. We hebben al veel stappen gezet, maar er zijn ook nog veel projecten gaande. Denk daarbij aan het opzetten en uitrollen van ERP en CRM systemen. We werken aan verdere digitalisatie waardoor we meer datadriven worden. Zodoende zullen we in de toekomst meer beslissingen op harde cijfers gaan maken in plaats van op onderbuikgevoel.

De cultuur is er één van hard werken en gezelligheid in een familiaire sfeer. We werken graag met oprechte interesse in onze medewerkers en leveranciers. Dat willen we in de toekomst ook zo houden, want zij zijn, net als onze klanten, belangrijk voor ons bedrijf.

In mijn commerciële team zie je dat ook terug. We communiceren open met elkaar en er hangt een informele sfeer. We vormen best een jong team, de jongste is 21 jaar en als Productmanager Marketing net toegetreden en de oudste is achterin de 40, begin 50. De accountmanagers zijn, net als ik, twintigers. We werken goed samen en ook onderling klikt het goed. We gaan buiten het werk daarom ook weleens wat drinken of eten met elkaar.

We hebben nu een vacature voor een meer ervaren accountmanager om dit team te versterken. Momenteel werken we vanuit een reactieve pull-strategie op commercieel gebied, waarbij de inspelen op de klantvraag. Dat vergt goede luistervaardigheden om zodoende de klantwensen te vertalen naar wat er in de operatie kan. We zijn niet heel push-gedreven in de zin van ‘we hebben een bestaand assortiment en gaan daar zoveel mogelijk van verkopen’, maar we willen juist graag maken waar de klant behoefte aan heeft. Vandaar dat ik veel waarde hecht aan luistervaardigheden. Verder is het belangrijk dat iemand zelf initiatief neemt zonder bang te zijn om onderuit te gaan en tegelijkertijd goed overlegt met de collega’s. Ook hard willen werken past goed bij ons.

Ik denk dat wij bij Compaxo aan deze accountmanager een mooie werkomgeving kunnen bieden. De sfeer is goed en ook de eerder genoemde ontwikkelingen bieden kansen. De rol van accountmanager is een belangrijke, ook door de uitdagingen waar we extern mee geconfronteerd worden. Groeien is uitdagend in het huidige landschap. We richten ons dan ook op het verkennen van nieuwe afzetkanalen in binnen- en buitenland met creatieve nieuwe producten. Eiwittransitie is een belangrijk onderwerp. Momenteel komt een substantieel deel van onze omzet van vlees-alternatieven zoals vegetarische, vegan en plant-based producten. Die vraag groeit en daar zullen wij in mee moeten. We zijn daar goed op ingericht met ons jonge managementteam en de ontwikkelingen die we momenteel ondergaan. Als accountmanager heb je de ruimte om hier je eigen stempel op te drukken en een bijdrage aan te leveren.

Stroom je nu in, dan kun je volgend jaar met ons ons 100-jarig bestaan meevieren. Daar lopen op de achtergrond al wat zaken in de organisatie. Natuurlijk hopen we dat corona dan wat geluwd is. Wat we gaan doen, daarover zeg ik nog niet teveel, maar we verwachten wel een twist aan te kunnen brengen die verrassend gaat zijn!”

Meer weten over Compaxo of de dienstverlening van Professionals in Food? Neem dan telefonisch contact met ons op of stuur ons een bericht. 

Bekijk alle berichten
Cookie instellingen

Wij en derden, die zich (deels) buiten de EU bevinden, maken gebruik van cookies, om de effectiviteit van advertenties te registreren en te optimaliseren, om onze website te verbeteren, om de website naar behoren te laten werken, om gepersonaliseerde advertenties te tonen op onze websites, en om het verkeer op de website te analyseren. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen Cookies accepteren