Recruitment
with care

Nieuws

“Ons uitgangspunt is altijd geweest: wij willen lekkere dingen maken. Pas daarna kijken we naar het mogelijke rendement”

Nico Sluis vertelt over zijn moderne ambachtelijke vleeswarenbedrijf en zijn toekomstplannen

08 mei 2020

Op locatie in Maarssen, direct naast de Praxis en de Lidl, zien we aan het einde van de straat het bord: Nico Sluis Vleeswaren BV. De tegenover- en naastgelegen terreinen liggen braak en dat biedt, zoals later in het gesprek blijkt, perspectief. Eenmaal binnen in het kantoor van Nico Sluis volgt een gesprek met Nico zelf over zijn bedrijf. En we zeggen met recht ‘zijn’ bedrijf, want Nico heeft het van niets opgebouwd tot wat het nu is; een ambachtelijke vleeswarenfabrikant waar volgens de hoogste standaarden geproduceerd wordt en die haar producten levert aan grote retailers, horecaondernemingen en de industrie. 

Gevraagd naar de ontstaansgeschiedenis van zijn bedrijf vertelt Nico: “Ik ben zelf 25 jaar geleden begonnen met dit bedrijf. Dat is misschien niet zo verwonderlijk, want ik ben geboren tussen het vlees. Mijn vader had een noodslachterijtje en daar mocht ik als kind al snel helpen. Zo ben ik, net als veel andere mensen binnen het vlees, in de sector terechtgekomen en er nooit meer uit weggegaan. 


Toen ik wat ouder werd heb ik allerlei werkzaamheden bij een ambachtelijke slagerij gedaan en ben ik ook naar de slagersvakschool gegaan. Daarna ben ik in de kleine industrie terecht gekomen, totdat ik op een punt kwam waarbij ik niet meer verder kon groeien. Toen heb ik nog even gesproken met een ander bedrijf om daar in dienst te treden. Zij wilden graag gebruik maken van mijn kennis. Uiteindelijk heb ik op dat moment besloten om voor mijzelf te beginnen.

“Elke gulden die ik verdiende, werd weer geïnvesteerd”

Ik begon met niets. Ik had twee handen en maakte gebruik van de faciliteiten van dat bedrijf. Op de momenten dat zij niet aan het werk waren, mocht ik daar aan de slag. Dat ging eigenlijk best lekker en na driekwart jaar was het tijd om een eigen locatie te zoeken. Die had ik vlot gevonden bij een oud-leverancier. Nadat ik wat oude machines had neergezet ben ik daar begonnen met produceren. Elke gulden die ik verdiende, werd weer geïnvesteerd in machines, auto’s of andere dingen voor het bedrijf.

Groei

Het groeide stevig door en in 1999 had ik zoveel mensen in dienst en zo'n goed gevulde portefeuille aan opdrachtgevers, dat ik opnieuw moest kijken naar een nieuwe locatie. Die heb ik gevonden hier in Maarssen. Het was een pand van het Leger des Heils. Dat hebben we helemaal gestript en er een fabriek in gebouwd. Die is opgeleverd in 2000. In de tussentijd hebben we meermaals kleine verbouwingen gedaan en in 2010 nog een keer een grote. Toen is onze capaciteit weer verdubbeld.

Inmiddels werken we met 25 man en hebben we nog steeds een goed gevulde klantportefeuille. We zijn klaar voor verdere groei en die verwacht ik ook”.

Weet je hoe het komt dat jouw bedrijf, in een toch stevig concurrerende markt met veel grote spelers, zich niet alleen goed staande houdt, maar ook nog eens door blijft groeien? “Mijn filosofie is steeds geweest dat wij lekkere dingen willen maken. Lekkerder dan veel dingen die in supermarkten en bij ambachtelijke slagers te koop zijn. Wij doen geen concessies aan kwaliteit en werken niet op basis van rendement. Rendement is natuurlijk wel belangrijk, maar wij maken een calculatie op basis van een bepaald lekker product en ontwikkelen geen producten op basis van een calculatie. Bij ons vind je dus geen goedkopere grondstoffen om het product maar tegen zo laag mogelijke kosten te produceren wanneer dit ten koste gaat van de smaak en kwaliteit.

Wij zijn gespecialiseerd in enkelvoudige gekookte, gebakken en gebraden producten. We maken bijvoorbeeld geen worst of verduurzaamde producten. Daarmee proberen we het onderscheid te maken.

De markt vraagt hier ook om. Er zijn de laatste jaren veel overnames geweest, waardoor bedrijfjes zoals wij, die het ambacht hoog in het vaandel hebben staan, steeds meer kansen en mogelijkheden krijgen. Ook de grote retailers willen namelijk niet alleen bij de grote producenten inkopen, maar juist ook bij kleinere, specialistische bedrijven waar ze een uniek product kunnen krijgen. Wij stellen hen in staat om dat onderscheid te maken. Zo kunnen wij specifiek voor de klant een product ontwikkelen, maar ook zowel op kleine als op grote schaal produceren. Daar draaien we ons hand niet voor om.

Uniek bedrijf

Dus ja, we zijn eigenlijk een uniek bedrijf. We zijn in staat om klein te produceren, maar we zijn ook groot genoeg om aan alle kwaliteitseisen te voldoen en om grote contracten te draaien. Dat heeft ons geholpen aan een grote diversiteit aan opdrachtgevers. Zo leveren we aan horecagelegenheden, aan de retail, aan ambachtelijke slagers en ook produceren we een deel voor de industrie. Die breedte maakt onze afzetmarkt ook sterk. Zelfs nu we in deze tijd echt de terugval richting horeca wel voelen, wordt dat deels gedempt door een stijgende vraag vanuit retail.

Ons team bestaat over het algemeen uit no-nonsens mensen. Mensen die gewoon de mouwen opstropen en met elkaar de klus klaren. Geen praatjes, maar aanpakken. Ik heb een heel leuk team aan trouwe mensen lopen. We hebben een platte organisatie met een zeer beperkte overhead. Nu is mijn productieleider sales gaan doen en dan pak ik de productie tijdelijk op. Daarnaast loopt er nog iemand twee dagen per week op kwaliteit. Op kantoor zit eigenlijk verder niemand, dat doen we zelf erbij. De vleeswaren en slice-afdeling heeft een eigen chef, productie heeft een eigen chef en ook op expeditie werkt nog een chef. Bij elkaar zijn we met 20 a 25 man, een beetje afhankelijk van de drukte.

Op de productievloer werkt een mix van Nederlandse, Poolse en Roemeense werkers. Op productie hebben we vaste medewerkers, maar ook een flexibele schil. In de praktijk werken de meesten, ook in de flexibele schil, hier al jaren. Er zijn mensen die hier al tien jaar komen. En dat is goud waard. De onderlinge sfeer is dan ook erg goed. We zijn toch een relatief klein team en dan is het belangrijk dat je goed in de groep past. Daar letten we dan ook sterk op bij de aanname van mensen”.

“We vormen samen een relatief klein, maar vooral ook leuk en betrouwbaar team”

Als je kijkt naar de toekomst, wat zijn dan de plannen voor Nico Sluis? “Nou, we hebben dus het stuk grond hiernaast gekocht met als doel daar te gaan bouwen. Het wachten is nu op de vergunning vanuit de gemeente. Als het aan ons had gelegen waren we daar nu al aan de gang. We zijn van plan daar onze logistiek onder te brengen, omdat we nu wat ruimte tekort komen. De extra ruimte voor opslag vergroot vervolgens weer onze productiecapaciteit en de werkruimte die we op onze huidige locatie hebben. Dat werkt aan twee kanten.

Vacature Productieleider

Verder zijn wij van plan ons eigen unieke karakter te behouden. Ik verwacht dat de vraag naar onze producten alleen maar toeneemt. Ook vanuit de retail, want die zijn toch op zoek naar unieke, ambachtelijke producten. We hebben momenteel dan ook een vacature voor een Productieleider Food* open staan. Voor de nieuwe productieleider die we zoeken liggen er veel mogelijkheden. Hij of zij wordt de persoon die hier de kar gaat trekken en krijgt daarvoor veel vrijheid.

Pand Buiten


De productieleider mag het bedrijf gaan aansturen alsof het zijn of haar eigen bedrijf is. Ik ben goed in staat om iemand los te laten om zijn eigen ding te doen. Daarbij vind ik het ook niet erg als iemand een keer ‘op zijn bek gaat’, zolang er maar van geleerd wordt. Wel blijf ik meekijken en mijn mening geven over het geheel. Het doel is daarbij altijd om samen tot betere inzichten te komen. Ik zoek dan ook iemand met een open karakter. Iemand die betrouwbaar is en in het team past. Wel een no-nonsense type dus. Het is belangrijk dat iemand de mogelijkheden ziet en daarmee zelf aan de slag gaat, terwijl hij of zij ook open staat voor kritiek. Daarnaast is het belangrijk dat de productieleider pragmatisch is in zijn aanpak en ook zelf af en toe bijspringt indien nodig. Eigenlijk zoek ik iemand die de productie gaat leiden alsof het zijn of haar eigen bedrijf is”.

Wat heeft Nico Sluis als werkgever die nieuwe productieleider te bieden? “Ik denk dat dat makkelijk samen te vatten is. Je kunt hier als productieleider voor een heel groot deel zelfstandig je eigen bedrijfje draaien. Je bent bij alle facetten van het bedrijf betrokken en kunt overal meelopen, meedenken en meekijken. We hebben een leuk team, het bedrijf is succesvol en er is volop perspectief op groei. Er zijn korte lijnen en we werken binnen het MT goed samen. We hebben één keer per maand een vast overleg en dan bespreken we de volledige voortgang. Daarnaast wordt er veel besproken en besloten op ad hoc basis en tijdens de koffie tussendoor. Er zijn korte lijnen en veel kennis, dus we kunnen snel en slagvaardig handelen”.

*We hebben de vacature inmiddels vervuld en deze is offline gehaald.

Als werkgever in de foodsector op zoek naar personeel of als food professional op zoek naar een nieuwe uitdaging? Neem dan contact met ons op zodat we samen met jou kunnen bespreken wat we voor je kunnen betekenen.

Bekijk alle berichten
Melding: cookies

Wij en derden, die zich (deels) buiten de EU bevinden, maken gebruik van cookies, om de effectiviteit van advertenties te registreren en te optimaliseren, om onze website te verbeteren, om de website naar behoren te laten werken, om gepersonaliseerde advertenties te tonen op onze websites, en om het verkeer op de website te analyseren. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen Cookies accepteren