Recruitment
with care

Nieuws

Tips van Simone: Als werkgever overtuigen in het sollicitatiegesprek

Hoe overtuig jij als werkgever de food professional om voor jouw bedrijf te komen werken? Misschien kunnen de tips van Simone jouw wervingskracht vergroten.

24 jul. 2019

Voor kandidaten is het sollicitatiegesprek niet alleen een moment om zich te bewijzen, maar ook om jouw organisatie te leren kennen. In de huidige arbeidsmarkt zien we dat foodprofessionals niet wedden op één paard, maar juist meerdere sollicitaties tegelijk hebben lopen. Door de krapte op de arbeidsmarkt hebben kwaliteitsprofessionals vaak uit meerdere bedrijven te kiezen. Dit betekent ook dat meerdere bedrijven uiteindelijk teleurgesteld worden, omdat er niet voor hun gekozen is.

Herken jij dit als organisatie? Wellicht is het dan verstandig om te kijken naar het sollicitatieproces. Volgens een artikel van Werf-en is de ‘candidate-experience’ namelijk cruciaal, oftewel: het beeld en het gevoel dat de kandidaat tijdens het sollicitatietraject van jouw organisatie opbouwt is essentieel. Hoe positiever de ervaring van de kandidaat, hoe groter de kans dat hij of zij uiteindelijk aan boord komt. Maar hoe kom je als organisatie het beste uit de verf?

Op basis van diverse artikelen en haar eigen ervaringen, deelt onze recruiter Simone een aantal tips:

1. Reageer snel op binnenkomende sollicitaties

In Simone’s vorige blog over het verbeteren van sollicitatieprocedures voor werkgevers is al kort besproken dat een snelle reactie van cruciaal belang is in deze huidige krappe arbeidsmarkt. Een trage reactietijd kan ervoor zorgen dat sollicitanten afhaken, bijvoorbeeld omdat ze in de tussentijd een andere baan vinden (bij het bedrijf die wél kordaat reageert). 

Simone Blauw

Ook kan een trage reactie ervoor zorgen dat de sollicitant desinteresse ervaart en daarmee ook zelf de interesse verlies. Wij als Professionals in Food geven een inhoudelijke terugkoppeling binnen 5 werkdagen. Door snel te reageren, kom je lekker daadkrachtig over en zorg je ervoor dat de sollicitant als eerste bij jou op gesprek komt. Zo loop je alweer voor op de rest!


"Hoe kom je als organisatie het beste uit de verf?"

2. Onderscheid je in het gesprek   

Indruk maak je voor, tijdens en na het gesprek. Als je punt 1 goed hebt opgepakt, betekent dit dat de sollicitant (waarschijnlijk) bij jullie op gesprek komt. Tijdens het sollicitatiegesprek moet je als organisatie er voor zorgen dat je iets te bieden hebt waardoor medewerkers voor jou willen kiezen. Daarbij is de beleving van de sollicitant van belang. Een aantal tips:

- Neem de tijd. Zorg dat je ongeveer 15 minuten voor het sollicitatiegesprek je overige werkzaamheden afrondt. Neem nog even de sollicitatie door en zorg dat je weet wat je minimaal te weten wilt komen over de kandidaat. Zo ga je rustig en gefocust het gesprek in. Dat maakt niet alleen dat je meer uit het gesprek haalt, de aandacht en rust zal ook een prettige indruk achterlaten op de sollicitant.

- Stel de sollicitant bij binnenkomst gelijk op zijn/haar gemak. Maak oogcontact en benadruk dat je blij bent om de sollicitant te ontmoeten. Maak aan het begin van het gesprek even wat small talk (bijvoorbeeld hoe was je reis? Etc.). Moet de kandidaat even wachten? Zorg dan voor een prettige plek en een drankje.

- Een goed sollicitatiegesprek is geen vragenvuur. Creëer een open sfeer, waarbij de sollicitant zich vrij voelt om vragen te stellen. Zorg voor balans in het gesprek. Als indicatie voor hoe die balans eruit moet zien: je doet het goed als de sollicitant ongeveer 60% van de tijd aan het woord is en jij als werkgever 40%.

- Persoonlijke drijfveren geven inzicht in de kans op succesvolle vervulling van de functie en vergroot begrip. Kijk daarom verder dan de motivatie voor de functie en ga ook in op dromen en ambities op persoonlijk vlak. De meeste mensen vinden dat een leuk onderwerp om over te praten en het zorgt ervoor dat je de ander nog beter leert kennen.

- Ook als werkgever moet je hard aan het werk! Wat kan jij de kandidaat bieden, wat andere bedrijven niet kunnen? Is de vrijdagmiddagborrel legendarisch? Is thuiswerken mogelijk? Bied je een geheel opleidingstraject aan? Benoem alles waarin jij je onderscheidt van de concurrent. 


Zo geeft één van onze klanten een presentatie waarbij zij een filmpje hebben gemaakt over de organisatie en het productieproces. In dit filmpje komen o.a. medewerkers voorbij en zij vertellen kort wat je bij de organisatie kan verwachten. Ook kun je een rondleiding geven aan de kandidaat die een goede match lijkt te zijn. Alles om de kandidaat een zo goed mogelijk beeld te geven! Check ook af en toe bij de sollicitant wat hij/ zij hier van vindt.

3. Blijf altijd positief

Ook al ben je nu niet zo enthousiast over een kandidaat, blijf toch altijd positief. Misschien komt het ooit wél tot een match of wordt de kandidaat in de toekomst een klant van je. In dit artikel van Werf-en wordt beschreven dat 12 % bij een negatieve sollicitatie-ervaring nooit meer een product of dienst van je organisatie af te nemen.

Zo hebben wij wel eens meegemaakt dat wij een kandidaat in procedure hebben gehad, maar dat deze uiteindelijk bij een andere organisatie aan de slag ging. Toen zij op zoek waren naar een kwaliteitsprofessional kregen wij dit bedrijf aan de lijn met de vraag of wij iets voor hun konden betekenen. De kandidaat had daar verteld dat hij onze werkwijze zo prettig vond en hen aangeraden ons in te zetten voor de bemiddeling. Doordat zowel positieve als negatieve ervaringen razendsnel gecommuniceerd worden, is het meer dan ooit belangrijk de sollicitant een goede indruk van je bedrijf te geven.

4. Geef een inhoudelijke en telefonische terugkoppeling   

Met de bovenstaande tips ben je goed bezig. Met de laatste tip rond je het goed af. Wat de situatie ook is (sollicitant gaat wel/niet door in het proces): zorg voor een telefonische en inhoudelijke terugkoppeling. Wordt de sollicitant afgewezen? Benoem de punten die de doorslag hebben gegeven, maar ook de positieve indrukken die de kandidaat heeft achtergelaten. Bedank de sollicitant voor de tijd die hij/zij er in gestoken heeft.

Wil je weten of je als organisatie op de goede weg bent met jullie ‘candidate-experience’? Vraag de sollicitant wat hij/zij van het proces vond en of diegene nog tips heeft. Hoe mooi is het om jezelf continu te kunnen verbeteren?!

Als werkgever in de food sector ook volop aan strijden om de beste mensen naar jouw organisatie te lokken? We helpen je graag. Neem contact met ons op voor een kennismaking.

Cookie instellingen

Wij en derden, die zich (deels) buiten de EU bevinden, maken gebruik van cookies, om de effectiviteit van advertenties te registreren en te optimaliseren, om onze website te verbeteren, om de website naar behoren te laten werken, om gepersonaliseerde advertenties te tonen op onze websites, en om het verkeer op de website te analyseren. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen Cookies accepteren