Nieuws
Van concept naar voedingssupplement
Microz is op zoek naar commerciële puzzelaars die eigenwijs meedenken met de klant
26 apr. 2022In 1986 werd de basis van Microz, toen genaamd Laboratorium Born, gelegd door twee farmaceuten die begonnen met de ontwikkeling en productie van voedingssupplementen voor de sportmarkt. De oud-directeur was zelf fanatiek wielrenner en apotheker en begon met de productie van een energiegel, een energiereep, vitaminen en mineralen. Zo is het merk “Born” ontstaan. Destijds kwam de voedingssupplementen-hype uit Amerika overwaaien en probeerden kleine partijen in Europa hun eigen merk op te bouwen. Dit was een goede match met de start van het bedrijf Born en al snel kwamen andere partijen informeren of ze die producten niet onder een eigen merk konden uitbrengen. Zo startte het bedrijf Microz, dat zich richt op de ontwikkeling en productie van voedingssupplementen.
Er wordt bij Microz alleen gewerkt met droog materiaal. Samen met de klant worden bepaalde ideeën en recepten uitgedacht, waarna vervolgens een formule wordt ontwikkeld en getest. Ook wordt er in samenspraak met de klant een bij de formule passende verpakking gekozen en eventueel afgewerkt met een label of doosje. Microz biedt het hele spectrum van ontwikkeling tot contractproductie aan en levert zodoende een full-service concept aan bij haar klanten.
Het bedrijf is sterk in ontwikkeling en staat op het punt om te verhuizen naar een nieuw pand in Geleen. Tim Mulder, New Business Development Manager

en verantwoordelijk voor de Sales binnen Microz, werkt al eenentwintig jaar bij het bedrijf. We spreken hem over het bedrijf, zijn rol en de vacatures voor Relatiemanager Inkoop Voedingssupplementen (inmiddels vervuld) en Commercieel Projectmanager Voedingssupplementen.
Ontwikkelingen binnen het bedrijf en de markt
"We zijn begonnen met de visie om startende ondernemers te helpen met het op de markt brengen van hun product. Dat leeft nog steeds en daar hebben we onze machinerie ook nog steeds gedeeltelijk op afgestemd. Wel wordt de markt volwassener en daar moet je je op aanpassen. Als je andere partijen (vaak de iets grotere partijen) aantrekt heb je niet alleen meer mensen nodig maar ook meer specialisten. Daarnaast zijn dan ook andere machines nodig. Toch willen we niet alleen de middelgrote en grote bedrijven aantrekken. Door nog steeds in te spelen op start-ups, zie je steeds leuke nieuwe ontwikkelingen. Niet elk startend bedrijf slaagt natuurlijk, maar er zijn genoeg bedrijven die uiteindelijk er heel goed hun brood mee kunnen verdienen. Daarnaast zie je ook de verschuiving van fysieke winkels naar de online verkoop. Sommige klanten werken zelfs alleen online en daarbij gaat het meer om een marketingspel en minder over de ins en outs van het product zelf. Op het moment dat je met een partij in gesprek gaat, krijg je door welke rol je moet gaan spelen. Soms zit dit meer aan de productietechnische kant en soms meer productinhoudelijk. Eigenwijs meedenken, noemen we het.
"We willen elkaar vooral in onze kracht zetten en kijken waar we van toegevoegde waarde kunnen zijn.”
Veel vrijheid
Binnen ons salesteam werken we momenteel met z’n drieën en mijn aansturing hierin is veelal coachend en adviserend. Mijn collega’s houden zich bezig met het volgen van de hele orderportefeuille, maar ook met onze klanten die hun product iets willen aanpassen. Ik vind het belangrijk om mijn collega’s veel ruimte te geven en spring alleen in op het moment dat er situaties ontstaan waar er samen niet uitgekomen wordt. Het is echt een teamspel. Als je behoefte hebt aan heel veel structuur, een strak afgebakend takenpakket wenst en heel veel directieve begeleiding, dan ben ik niet de beste manager. Mijn manier van leidinggeven laat veel ruimte voor eigen initiatief. Een zelfsturend team met een mix van ervaring en specialismen met ruimte voor elkaars ontwikkeling heeft mijn voorkeur als samenstelling. Zo leer je het vak op eenzelfde wijze als ik het zelf ook heb geleerd: met vallen en opstaan. Ik geloof namelijk dat je de ruimte moet krijgen om jezelf te vormen en die mogelijkheid krijg je op die manier bij ons. Overigens ben ik wel iemand die echt meedenkt en ben ik graag op de hoogte. Binnen ons team is de sfeer ook erg open. We durven aan te geven wanneer je iets niet kan en wanneer je hulp nodig hebt. We willen elkaar vooral in onze kracht zetten en kijken waar we van toegevoegde waarde kunnen zijn."
Sturen op continuïteit
Binnen Microz wordt niet gewerkt met keiharde targets. Er wordt namelijk niet zozeer gestuurd op het behalen van hoge rendementen, maar vooral op continuïteit en werkgelegenheid. Dit doet ook wat met de instelling binnen het bedrijf. Tim: "We zijn wel competitief en vooruitstrevend ingesteld en durven met z’n allen echt wel doelen te stellen, maar doordat je geen harde targets hebt, kun je vrij bewegen zonder dat je denkt: ‘Oh, nu moet ik dit en dat vandaag binnenhalen.’
Onze groei is dan ook meer natuurlijk. In het begin hadden we voornamelijk klanten uit de Benelux. In de tijd dat ik ben ingestapt in het bedrijf werden er vanuit de KvK zakenreizen georganiseerd door Europa langs partners die eventueel met elkaar konden samenwerken. We hebben dat destijds een aantal jaar gedaan en daar hebben we klanten aan overgehouden die nog steeds in onze top 10 van klanten staan. Met name de Benelux en de
Duitstalige landen passen goed bij ons bedrijf. We vinden het belangrijk dat er een bepaalde klik is met een partij waarmee we gaan samenwerken. We durven dan ook ‘nee’ te zeggen als die klik er niet is. Als je vijf grote partijen erbij krijgt maar je kunt ze niet de juiste aandacht geven, verlies je uiteindelijk niet alleen deze partijen maar krijgen je bestaande klanten hier ook last van.
Vacatures Accountmanager Binnendienst en Relatiemanager Inkoop
Dat is ook de reden waarom de nieuwe vacature van Relatiemanager Inkoop Voedingssupplementen en de vacature van Commercieel Projectmanager Voedingssupplementen zijn ontstaan. We hebben meer mensen nodig om de juiste tijd en aandacht te kunnen besteden aan onze klanten. We zijn op zoek naar echte puzzelaars die mee willen denken met de klant. Er verandert heel veel gedurende het proces, daar moet je flexibel mee om kunnen gaan. Wanneer er de juiste tijd en aandacht is, kun je nog zoveel uit de bestaande klanten halen. Daarnaast gaan we dit jaar verhuizen naar een nieuw pand, waardoor de productiecapaciteit en efficiency zal toenemen. We kunnen dan ook weer meer nieuwe partijen gaan aantrekken. Wanneer de mooiste vis uit de oceaan voorbij zwemt, wil je hem toch wel graag vangen."
Werken met unieke producten
Bij Microz vinden ze het belangrijk dat er zoveel mogelijk gewerkt wordt met unieke producten. Kopieën maken van andermans werk willen zij dan ook voorkomen. Tim licht toe: "Onze hele historie hebben we hier al voor gestaan. We weten hoelang het duurt om een nieuw product te ontwikkelen. Als wij zien dat de situatie zich voordoet dat er een kopie gemaakt wordt, vinden we het niet meer dan normaal om de andere partij in te lichten. Commercieel gezien kun je jezelf hier wel pijn mee doen. Een klant gaat gemakkelijk naar een andere partij en laat het product daar produceren. Toch vinden we dit belangrijk omdat we weten dat iemand er tijd en geld in heeft gestopt. Openheid is dan belangrijk en soms ontstaat er zelfs een leuke samenwerking tussen de partijen. Daarnaast zijn we van mening dat je een product beter kunt verkopen als je een eigen product met een eigen verhaal hebt. Als je niet weet waar je Unique Selling Points liggen, is het moeilijker om een product goed op de markt te zetten."
"We zijn op zoek naar echte puzzelaars die mee willen denken met de klant."
Betrokkenheid en ruimte voor eigen initiatief
Tim is dus al een geruime tijd betrokken bij het bedrijf en heeft het nog altijd naar zijn zin. Wat de reden hiervoor is? De mogelijkheid die hij krijgt om kansen zelf te creëren en aan te grijpen. "Wanneer je in een organisatie zit waarin je je vrij mag bewegen, zie je dat mensen zich op een natuurlijke manier door de dag kunnen bewegen zoals ze thuis ook zouden doen. Een familiaire sfeer, zou je kunnen zeggen. Binnen Microz zijn we ook bezig met hoe we mensen kunnen stimuleren om gezond te blijven. We zitten dichtbij de bron, dus waarom zouden we dat niet doen voor onze eigen mensen? We hebben een supplementenpakket dat we verstrekken, vers fruit en geen standaard instant soep in de kantine. Daarnaast vinden we het belangrijk om mensen te stimuleren te doen wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn. Zo zijn er een aantal productiemedewerkers die het leuk vinden om voor elkaar te koken. Steeds meer mensen haken hierbij aan en doen met ze mee. De mensen krijgen daar energie van en waardering voor. We hebben hen nu ook gevraagd om tijdens het volgende uitje het eten te verzorgen, omdat ze superlekker kunnen koken. Wat we bij Microz proberen is om te sturen op het positieve en vertrouwen te geven. Het is een echt platte organisatie waar iedereen gewoon bij elkaar binnen kan lopen. Onze directeur helpt bijvoorbeeld graag mee aan een complex technisch probleem in productie als de situatie daarom vraagt, maar je kunt ook bij hem terecht om te sparren over dingen waar je mee zit. We vinden het belangrijk om de persoon achter de medewerker te leren kennen, dus praten we ook af en toe over koetjes en

kalfjes om erachter te komen wat iemand beweegt om bij Microz te blijven. En nu? Nu zie ik ernaar uit om nieuwe collega’s aan ons team binnen Microz toe te voegen en te leren kennen. Ik hoop dan ook creatieve, prettige persoonlijkheden te treffen die samen met ons invulling gaan geven aan een nieuw hoofdstuk in de historie van Microz."
Heb jij interesse in de vacature van Commercieel Projectmanager Voedingssupplementen? Neem dan contact op met Ellis Hulshorst via 085 105 0126 of per mail via e.hulshorst@professionalsinfood.nl.
Actief in de foodsector? Sluit je dan aan bij Professionals in Food. Volg ons op LinkedIn voor de laatste nieuwtjes en vacatures of neem contact met ons op om te bespreken wat wij voor jou kunnen betekenen.