Recruitment
with care

Nieuws

Van kippenslachterij naar foodbedrijf

Over de bijdrage die 2 nieuwe aan te werven Productontwikkelaars mogen leveren aan de transformatie van 2 Sisters Storteboom

27 jan. 2022

2 Sisters Storteboom is een gerenommeerd bedrijf binnen de pluimvee-industrie. Het bedrijf van Storteboom begon ruim 118 jaar geleden als een pluimveehandel en groeide in de 20e eeuw uit tot één van de grotere pluimveebedrijven in Nederland. Nadat het in 2010 werd overgenomen door het Britse 2 Sisters Food Group ontstond het huidige 2 Sisters Storteboom, een modern concern met meerdere vestigingen en een grote internationale klantenkring.

Het bedrijf ontwikkelt zich momenteel snel, waarbij de organisatie van een kippenslachterij transformeert in een volwaardig foodbedrijf. Een belangrijk item binnen die transformatie is dat de productontwikkeling naar een hoger plan wordt getild. Aanjagers van dit proces zijn de commercieel directeuren.

Foto Jeroen Silvia En Koen Met Tekst

We spreken hierover met Bert van der Linden, Sales Director Retail bij 2 Sisters Storteboom in Zeewolde en Koen Mensink, Sales Director Added Value voor de locatie in Barneveld. Bert heeft een vacature voor een Productontwikkelaar in Zeewolde, Koen zoekt een Productontwikkelaar in Barneveld.

"Er is veel ruimte voor eigen inbreng en ruimte om ideeën uit te voeren"

Bert en Koen, kunnen jullie kort vertellen hoe jullie bij 2 Sisters Storteboom terecht zijn gekomen?

Bert: “Ik kende Jeroen Floris, de Commercial Director Retail & Added Value hier, vanuit een samenwerking in het verleden en tijdens een bak koffie kwamen we te spreken over deze functie. Daar stond op dat moment een vacature voor open. Na zeven jaar bij mijn vorige werkgever stond ik wel open voor een nieuwe stap en zodoende ben ik hier terechtgekomen. Dat is inmiddels alweer drie jaar geleden”.


Aansprekend verhaal

Koen: “Ik werd benaderd door een recruiter. Ik zat op dat moment bij een friet producerend bedrijf. Dat was een mooie organisatie, maar friet is echt een commodity. De deals werden daarom veelal gemaakt aan de hand van tenders op basis van prijs, wat resulteerde in minimale marges. Dat begon me wat te vervelen en daarom stond ik wel open voor iets nieuws. Het verhaal bij 2 Sisters Storteboom sprak me zeer aan. Hier maken we unieke producten met toegevoegde waarde die echt een oplossing zijn voor de klantvraag. Dat is erg interessant. Daarbij kende ik Bert ook al van onze gezamenlijke tijd bij Kraft Heinz en dat gaf vertrouwen”.

En, hoe bevalt het tot heden?

Koen: “2 Sisters Storteboom is een echt agribedrijf. Dat was voor mij een nieuwe ervaring, maar bevalt goed. Het is een heel nuchter bedrijf en dat vind ik fijn. Natuurlijk gebeuren er ook dingen waar je het niet mee eens bent, maar dat kan altijd uitgesproken worden. De lijnen zijn kort en de communicatie is erg prettig. Er is veel ruimte voor inbreng van ideeën en vrijheid om die ook uit te voeren. Werkinhoudelijk was het deze jaren natuurlijk bijzonder. Waar ik normaliter veel op klantenbezoek ben, heb ik dat de afgelopen 2 jaar maar 3 keer kunnen doen. Dat zal in de toekomst wel weer wat meer worden”.


Omslag

Bert: “Ik ben het helemaal met Koen eens. Daarbij zijn we beiden ook voor het verhaal van 2 Sisters Storteboom gegaan. Het bedrijf moet de omslag maken van kippenslachterij naar foodbedrijf en het is mooi om daar een bijdrage aan te leveren. Daarnaast heb je te maken met de dagelijkse hectiek. Onze producten zijn werkelijk fast-moving. Het gaat supersnel met erg grote aantallen en dat doen we supergoed, getuige het indrukwekkende portfolio aan klanten dat we hebben opgebouwd. Er is heel veel dynamiek binnen het bedrijf.”

"Ik denk dat wij als zeer betrouwbare partij worden gezien"

Over dat indrukwekkende portfolio aan klanten; hoe komt het dat 2 Sisters deze bedrijven aan zich weet te binden?

Bert: “Wat daarin heel belangrijk is, is dat we onze klanten echt kennen. Wij weten wat de klant wil en dat geeft heel veel richting. Je moet zorgen dat je marktonderzoek blijft doen en dat je weet hoe de cijfers in elkaar zitten, want binnen de retail wordt in hoge mate data-driven gewerkt. Wij hebben zicht op die trends en bouwen ons verhaal daaromheen. Dat spreekt klanten erg aan.”

Koen: “Ik denk overigens dat wij, overkoepelend, ook als zeer betrouwbare partij worden gezien. Onze leverbetrouwbaarheid is erg goed en daarnaast communiceren we tijdig en open met klanten. Ik merk dat dat erg op prijs wordt gesteld. Daarnaast geldt voor Barneveld dat we ook met bijzondere technieken, zoals bijvoorbeeld onze high-care omgeving, werken. Er zijn niet veel bedrijven in Europa die dat kunnen. Ook dat is een aantrekkelijk unique selling point (USP) voor onze klanten. We zijn niet de goedkoopste, maar wel een uitstekende partij om mee samen te werken. We zijn flexibel, betrouwbaar en hebben een goed zicht op de drivers van onze klanten, en dus ook hun klanten uiteindelijk.

20220119 143832 Met Tekst 2

Goede samenwerking

Dat komt overigens ook omdat de interne samenwerking tussen verschillende afdelingen over het algemeen goed verloopt. Zo hebben we laatst Tesco als nieuwe klant binnengehaald. Binnen twee maanden konden we voor hen produceren. Dat kan alleen wanneer Sales, QA en Productie goed met elkaar samenwerken.”

"Er zijn weleens tegenstrijdige belangen"

De vlees- en ook de pluimveesector hebben het imago dat het wel een harde business kan zijn waar men elkaar onomwonden de waarheid kan vertellen. Hoe is dat bij 2 Sisters Storteboom?

Bert: “Er zijn weleens tegenstrijdige belangen. Productie heeft het liefst een grote voorspelbaarheid, want dat geeft minder uitval. Aan de andere kant wordt New Product Development (NPD) natuurlijk gedreven door nieuwe ideeën en aanpassingen aan producten. Dat is een dagelijks spanningsveld dat discussie op kan leveren. In dat geval is er overleg, want het is natuurlijk wel belangrijk dat we alleen maar verkopen wat we kunnen produceren, maar ook altijd vernieuwende producten proberen te maken. Daar wordt dan wel duidelijke taal gesproken. Zelf vind ik dat niet erg.”


Uitleggen waarom

Koen: “Nee, dat is niet erg, maar je moet wel stevig in je schoenen staan. Als je processen anders wil, zul je overtuigend moeten zijn. Dat betekent dat je het hele traject moet uitleggen en duidelijk moet maken waarom je het wil. Om dat goed te kunnen doen is het belangrijk dat je het proces goed begrijpt om zodoende ook in je argumentatie rekening te kunnen houden met de belangen van productie en van de slachthuizen waar je de grondstoffen van krijgt aangeleverd. Je moet weten waar je het over hebt en je niet met een kluitje het riet in laten sturen.”

Is de vraag momenteel vooral klantgedreven of ontwikkelen jullie ook nieuwe producten vanuit intern aangedragen ideeën?

Koen: “Wat goed dat je dat vraagt. Momenteel is onze NPD volledig ingericht op het tegemoetkomen aan de klantvraag, maar we willen er zeker naartoe dat we ook vanuit eigen initiatief innoveren en zo nieuwe producten op de markt brengen. Dat dat nu nog niet gebeurt komt puur omdat we onze agenda’s vol hebben met het oppakken en uitwerken van de binnenkomende aanvragen. Als onze NPD afdeling zich verder ontwikkelt en groeit, komt er meer ruimte voor eigen initiatief. Daarom zijn de vacatures van Productontwikkelaar die we nu open hebben staan ook zo belangrijk. We hebben meer uren nodig om ook proactief de markt op te kunnen gaan met nieuw ontwikkelde producten.”

Bert: “Binnen retail is het denk ik zo’n beetje fiftyfifty. Wij zijn enerzijds bezig met het inspelen op de concrete vragen vanuit onze opdrachtgevers, maar anderzijds volgen we ook nauwgezet ontwikkelingen binnen de foodservicemarkt. De ontwikkelingen binnen de horeca en op het gebied van smaken gebruiken we om in kaart te brengen welke producten we moeten ontwikkelen voor de retail. Vaak volgt de retail immers de trends uit de horeca.


Leuke producten en concepten

Daar komen heel leuke producten en concepten uit voort, waardoor we vaak voor lopen op de ontwikkelingen. Dat is belangrijk. Die nieuwe producten maken weliswaar niet de grootste aantallen qua productie, maar je laat zo wel goed zien wat je allemaal kunt als bedrijf. En dat maakt de samenwerking met ons weer interessant voor onze afnemers.”

"Op het gebied van Animal Welfare zijn we zeer actief"

Veel van onze opdrachtgevers in de vlees- en pluimveesector richten zich inmiddels ook op vegetarische producten. Binnen 2 Sisters lijkt dat momenteel nog niet het geval. Wat zijn de plannen op dat vlak?

Koen, lachend: “Jawel hoor! Kijk, dat is nu echt het mooie aan het NPD werk. In Barneveld zijn we ooit met een partij in aanraking gekomen die ons vroeg of we ook vegetarisch konden garen. Daar hebben we een proefproductie voor gedraaid en dat was echt succesvol. Dat doen we nu dus voor één opdrachtgever. Het is een ieniemienie stukje van ons volume, maar wel erg leuk en we staan ook zeker open voor meer.

Overigens zijn we ook op het gebied van Animal Welfare zeer actief. We hebben een convenant getekend waarmee we ons committeren om uiterlijk in 2026 te zijn overgestapt op een hogere Animal Welfare standaard. Je ziet

Kippen 2 Sisters

dat Storteboom op dit vlak erg goede kennis van zaken heeft. Dat is voor ons ook een echte USP.”

Bert: “Ik vind persoonlijk dat we binnen de vegetarische producten in welke vorm dan ook meer stappen moeten gaan zetten. We hebben het netwerk, we hebben de kennis… waarom zouden we daar dan geen gebruik van maken? Dat is dus echt wel een belangrijk punt. Als de NPD goed staat, dan kunnen we daar meer mee doen.”

Koen: “Ja, dat klopt. Het is een niche en zal gaan groeien in volume. Tegelijkertijd verwacht ik niet dat het snel onze core-business zal gaan worden.”

"Liefde voor het ontwikkelen van unieke producten is belangrijk"

Nu er zo wordt ingezet op NPD en er twee nieuwe vacatures zijn ontstaan, zal er naast harde criteria ook gekeken moeten worden naar persoonlijkheid. Wat voor kandidaten zullen naar jullie inschatting goed passen in deze rollen?

Bert: “Wat ik erg belangrijk vind, is dat hij of zij echt de liefde heeft voor het ontwikkelen van unieke producten. Iemand die echt lekkere en creatieve producten weet te bedenken, waardoor klanten denken ‘hé, dat is bijzonder!’ Of het dan uiteindelijk ook in de schappen komt te liggen is altijd de vraag. Toch zoek ik wel iemand die ook de extremere vernieuwingen kan bedenken. Iemand die met nieuwe smaken komt en nieuwe trends ziet. Tegelijkertijd moet je ook bereid zijn een stapje terug te zetten en een pragmatische aanpak te kiezen om zodoende producten te ontwikkelen die misschien wat minder creatief zijn, maar waarvoor er wel een duidelijke markt is. Ik zoek voor deze vacature dus een combinatie van creativiteit en een nuchter inzicht

waarmee een goede inschatting kan worden gemaakt of een nieuw productconcept ook daadwerkelijk geproduceerd kan worden.”


Begeleiden

Koen: “Er zit denk ik wel enig verschil tussen de vestigingen. Voor de vacature in Barneveld zoek ik een Productontwikkelaar die technisch onderlegd is, daar waar bij Bert in Zeewolde mogelijk de culinaire kwaliteiten wat zwaarder wegen. Ook zoeken we een sterke persoonlijkheid. Iemand met ervaring zou heel fijn zijn, maar als we iemand vinden die enkel over stage-ervaring beschikt, maar wel de juiste persoonskenmerken heeft, dan zijn we daarin ook geïnteresseerd. We zullen hem of haar intern opleiden en begeleiden. We hebben de ruimte om dat gefaseerd te doen, waarbij je steeds in blokken ingewerkt wordt op een bepaald onderdeel van het vak.”

"Communicatieve vaardigheden en inlevingsvermogen zijn belangrijk"

Komt de productontwikkelaar ook regelmatig zelf bij de klanten?

Bert: “Ja. Het is echt zo dat we regelmatig overleg hebben. Momenteel is dat iedere vier weken met Jumbo en iedere twee weken met Aldi. Ook zitten we regelmatig met Lidl om tafel. Regelmatig staan we in de proefkeuken bij de klant. Het team van de klant kijkt dan mee. Bij zulke gelegenheden is de inhoudelijke toelichting die gegeven wordt erg belangrijk en die verantwoordelijkheid ligt bij de Productontwikkelaar.

Dat maakt dat communicatieve vaardigheden en inlevingsvermogen belangrijk zijn. Ook omdat we het samen doen met het hele team en er gedurende het ontwikkelproces best wat afstemming nodig is. Het is erg leuk om vervolgens zelf bij de klant te kunnen vertellen wat je bedacht hebt en waarom en daar dan direct de reacties op te zien.”

Koen: “In Barneveld zit ik er meestal niet eens tussen. Onze Senior Productontwikkelaar Silvia heeft veelal direct contact met onze klanten en stemt ook zelfstandig met hen af. Het heeft voor mij als commerçant echt

20220119 132638

geen zin om daar dan tussen te gaan zitten, want ik weet dat Silvia dat toch wel goed oppakt.


Vrijheid van de Productontwikkelaar

En die vrijheid heeft de productontwikkelaar die we voor Barneveld zoeken straks ook. Daarom vereist de functie ook wel goede communicatieve vaardigheden. En, misschien nog wel belangrijker, vooral ook een oplossingsgerichte houding. Als we een keer iets niet kunnen, denk dan na over het alternatief dat je kunt bieden. Op die manier laat je zowel de interne, als de externe klant zien dat je graag meedenkt.

Het is daarom, met name in Barneveld, belangrijk dat je technische kennis hebt van het proces en het product. Je moet de klant echt kunnen uitleggen waarom ons proces anders is dan dat van de concurrent”.

"Je kunt als Productontwikkelaar echt het verschil maken"

De vacatures zijn leuk, maar wat maakt 2 Sisters als werkgever nu interessant voor een food professional?

Koen: “We zijn hier niet extreem hiërarchisch, initiatief nemen wordt gewaardeerd en fouten maken mag. Omdat de lijnen kort zijn, zijn we ook flexibel in onze processen. Je kunt dus echt het verschil maken als Productontwikkelaar. Daarnaast werken we voor leuke klanten die inspireren en committeert het bedrijf zich aan innovatie, waardoor je hier een uitstekende voedingsbodem voor creativiteit treft.”


Mooi portfolio aan klanten

Bert: “Dat deel ik volledig. Daarbij kom je in een hecht team terecht dat werkt voor een mooi portfolio aan klanten. Daarin wordt op termijn waarschijnlijk wel een onderverdeling gemaakt, waarbij de ene Productontwikkelaar als onderdeel van een toegewijd accountteam zich met name richt op de ene klantgroep en de andere op een andere. Zo willen we het straks gaan inrichten”.

Koen: “Er is ook veel ruimte voor ontwikkeling. Enerzijds omdat je continu bezig bent met nieuwe vraagstukken, maar anderzijds is het ook mogelijk externe opleidingen te volgen. Dat is wel iets waar men binnen Storteboom voor open staat.”

Bert: “Inderdaad. En ook is het mogelijk om op eigen initiatief beurzen te bezoeken of op bezoek te gaan bij een bepaalde leverancier. Dat kan normaliter gewoon.”

Een rol met veel vrijheid en ruimte voor eigen initiatief dus, maar waar een goede samenwerking ook belangrijk is. Hoe is het om met de directe collega’s en met jullie samen te werken?

Bert: “Wij hebben binnen het team kunnen bereiken dat de vrijheid er is, maar dat we ook met elkaar meedenken. De communicatie is heel open en direct. Dat houdt in dat we elkaar betrekken en alles met elkaar kunnen bespreken, maar ook dat we elkaar aanspreken op verantwoordelijkheden. Dat resulteert erin dat we als team allemaal hetzelfde doel nastreven en dat werkt prettig.

Waar we nog wel in kunnen verbeteren is het vieren van successen. Dat is in ieder geval voor mij persoonlijk een belangrijk punt. Als leidinggevende vind ik het verder heel belangrijk dat ik een bepaalde globale richting aangeef en dat het team binnen dat kader daar zelfstandig invulling aan geeft. Wat ik erg belangrijk vind, is dat we ons aan onze afspraken houden. En dat als er een keer iets niet lijkt te lukken, dit wel tijdig en duidelijk wordt aangegeven. Dat is belangrijk om die vrijheid en ruimte voor eigen invulling erin te houden.”

"We geven veel ruimte en hechten waarde aan denken in oplossingen"

Koen: “Hoewel Bert ruimte geeft, vind ik hem wel een betrokken leidinggevende. Hij is altijd geïnteresseerd en de deur staat bij hem ook altijd open. Overigens deel ik veel van de visie van Bert. Ook ik vind het belangrijk om ruimte te geven. Daarnaast hecht ik ook veel waarde aan het denken in oplossingen. Als je een probleem ervaart en we overleggen daarover, geef dan ook aan welke oplossing jouw voorkeur heeft. Ook fouten maken is helemaal niet erg, als je er maar van leert. Die ruimte is er gewoon bij Storteboom, je wordt er niet op afgerekend.


Informeel

Daarbij heb ik een broertje dood aan vergaderen. Dat probeer ik tot een minimum te beperken, wat me ook aardig goed lukt. Informeel valt hier dan ook veel te bespreken en te regelen. Daarbij houd ik steeds de stip aan de

4 D8 Ce4 Adaf05 Ad93 E955037 A810 Dba6 A

horizon duidelijk in het vizier: wat we doen moet gaan om ‘added value’. We zijn immers de Added Value-divisie en niet de Added Volume-divisie. Dat geeft veel richting aan wat we prioriteit geven en hoe we ons werk inrichten.

Bij ons in Barneveld is het qua werkomgeving verder net wat anders dan in Zeewolde. Het is hier allemaal wat kleiner. Silvia is als senior een uitgesproken persoonlijkheid met veel kennis en kunde. Daar kun je volop van profiteren, maar je moet je niet onder laten sneeuwen. Het is daarom belangrijk dat je wel je mannetje (of vrouwtje!, red.) staat.”

De Productontwikkelaars bij Storteboom vormen een belangrijke motor achter de transitie van het bedrijf. Wil jij daar onderdeel van zijn en jouw ontwikkelingsvaardigheden daarvoor inzetten? Solliciteer dan snel op de vacature in Barneveld en/of de vacature in Zeewolde. Onze recruiter Martijn Schmid neemt snel na jouw sollicitatie contact met je op om deze nader te bespreken.

Wil je eerst nog wat vragen? Bel hem dan op 085-1050121 of stuur een mailtje naar m.schmid@professionalsinfood.nl.

Professionals in Food vertelt de verhalen achter de vacatures bij onze opdrachtgevers. Tevens werven wij voor hen de leukste kandidaten.

Ben jij actief in de foodsector en op zoek naar nieuwe collega's? Neem dan contact met ons op om te bespreken wat wij voor jou kunnen betekenen. We spreken je graag.

Bekijk alle berichten
Melding: cookies

Wij en derden, die zich (deels) buiten de EU bevinden, maken gebruik van cookies, om de effectiviteit van advertenties te registreren en te optimaliseren, om onze website te verbeteren, om de website naar behoren te laten werken, om gepersonaliseerde advertenties te tonen op onze websites, en om het verkeer op de website te analyseren. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen Cookies accepteren