Recruitment
with care

Nieuws

Waarom werken als recruiter?

Het uitgebreide verhaal van een specialistisch recruitmentbureau

28 mrt. 2022

Word jij weleens benaderd voor een vacature van recruiter, maar twijfel je of het wat voor jou is? Dan zul je je vast afvragen welke voor- en nadelen kleven aan het werk van een recruiter. Voor iedereen die geïnteresseerd is in een carrière binnen commerciële recruitment en hier meer vanaf wil weten hebben wij dit artikel geschreven, gebaseerd op onze eigen ervaring en aanpak. Daarin zijn we open: want werken als recruiter of recruitment consultant is echt niet alleen maar leuk. Er zitten duidelijk mooie en minder mooie elementen aan. Of het wat voor je is, hangt af van jou als persoon en van je ambities. Welke persoonskenmerken en ambities goed aansluiten, lichten we toe in dit stuk.

Wil je na het lezen van het verhaal nog meer weten, dan kun je met je vragen bij ons terecht. Of bekijk de vacature van recruiter / marketeer voor meer informatie.

Recruitment is een vak, maar er zijn geen specifieke opleidingen voor. Het is dan ook niet verwonderlijk dat weinig jongeren afstuderen met de ambitie om recruiter of recruitment consultant te worden bij een commercieel recruitmentbureau. Vaak ontstaat de interesse gedurende de carrière of zien starters het als een leuk opstapje in de arbeidsmarkt. Voor die laatste categorie wil het ‘opstapje’ nog weleens een struikelpartij opleveren, want dat recruitment meer is dan leuk met geïnteresseerde kandidaten over hun nieuwe baan kletsen wordt nog weleens onderschat. Aan de andere kant biedt de baan een uitgelezen mogelijkheid om snel waardevolle ervaring op niveau op te doen en veel verantwoordelijkheid te dragen. Je kunt snel je stempel drukken op het succes van het bedrijf en leert in no-time te denken als een ondernemer. Dat zijn ervaringen en vaardigheden die voor ieder carrièreverloop waardevol zijn.

Specialistische recruitment

Eerst even wat context, zodat je ons als schrijver van dit artikel een beetje kent.

Wij zijn Professionals in Food, het specialistische recruitmentbureau voor de

Lat

Nederlandse foodsector. Ons team bestaat uit zeer ervaren recruitmentspecialisten en jonge, ambitieuze recruiters. We hebben allemaal een hbo- of wo-opleiding afgerond, de één in bedrijfskunde, de ander in biochemie, nog een ander in personeelswetenschappen, weer een ander richting psychologie en weer een ander in voeding en diëtetiek. Een vrij divers clubje dus.

In het fijnste kantoorstraatje van Den Bosch en omgeving vind je ons ruime kantoor. Wij zijn namelijk gevestigd op het bijzondere terrein van Fort Isabella te Vught, waar modern wonen en werken hand in hand gaan met historie en natuur, biedt de locatie veel moois. Aan de voorzijde van ons kantoor kijk je uit over de gracht van Fort Isabella en aan de achterzijde op de bomen van het bosje dat het kantoor scheidt van het fijne wandelgebied ‘de Gement’. Hier zitten soms wel tien reigers in de bomen en in de Gement wordt regelmatig een rode Ibis gespot. Dit alles op een paar fietsminuten van het Centraal Station ’s-Hertogenbosch en Station Vught. Ook met de auto is de bereikbaarheid uitstekend: Fort Isabella ligt vlakbij de N65, A2 en de Ringbaan van ’s-Hertogenbosch.

Bij lekker weer eten we buiten op ons picknickbankje, maar we kunnen ook op de trappen aan het water gaan zitten of een wandeling maken in de natuur. Buiten de deur lunchen is ook geen probleem. Op ongeveer 100 meter vind je een fijn restaurant met een prettig terras. Het is een fijne omgeving om in te mogen werken.

Wij bemiddelen voor vacatures in de foodsector, waarbij we ons richten op functies vanaf mbo niveau. De Nederlandse foodsector is een boeiende industrie, die veel in het nieuws is en waar iedereen dagelijks mee te maken heeft. De vacatures zijn dan ook vaak interessant en kennen een hoog 'afbreukrisico'. Daarmee bedoelen we dat het belangrijk is dat de juiste persoon start, omdat de schade voor het bedrijf wanneer dat niet zo is groot kan zijn. Denk bijvoorbeeld aan een kwaliteitsmanager of een plantmanager.

"Je verzorgt het volledige wervingsproces van aannemen van de opdracht tot zorg achteraf. Van A tot Z dus"

Recruitment van A tot Z

Dat er nabij kantoor voldoende ontspanningsmogelijkheden zijn is belangrijk, want het werk in de commerciële arbeidsbemiddeling is niet altijd vrij van uitdaging en dus ook stress. Daarom is een goede werk-privébalans van belang. Er zijn zoveel ballen in de lucht te houden en er is altijd wat te doen. Bij ons zijn er volop parttime mogelijkheden en ook werken we regelmatig vanuit huis.

Werk je als recruiter of recruitment consultant bij Professionals in Food, dan verzorg je het volledige wervingsproces van aannemen van de opdracht tot zorg achteraf. Letterlijk van A tot Z dus. Het wordt ook weleens een 360 graden functie genoemd. Wat is dan het verschil tussen de twee functies? De hoeveelheid commerciële activiteiten. Waar de recruitment consultant tijd besteedt aan het binnenhalen van nieuwe klanten, ligt dat buiten de scope van de recruiter. De recruiter focust zich meer op het vervullen van vacatures. Waar de nadruk op ligt varieert. In een krappe arbeidsmarkt is het vinden en interesseren van de juiste kandidaten de grootste uitdaging, terwijl er bij een overvloedige arbeidsmarkt meer uitdaging ligt in het vergaren van bemiddelingsopdrachten bij opdrachtgevers.

Verder zijn er veel overeenkomsten. Zowel de recruiter als de recruitment consultant bezoekt regelmatig bedrijven. Hier spreken ze met HR, directie en afdelingsverantwoordelijken over vacatures en wervingsbehoeften, maar ook in bredere zin over ontwikkelingen binnen het bedrijf of de sector. Vaak wordt dit bij nieuwe opdrachtgevers gecombineerd met een rondleiding, zodat er een goed beeld ontstaat van de werkplek. Van daaruit wordt, wanneer er met de opdrachtgever overeenstemming is bereikt over de voorwaarden van de werving, een bemiddelingstraject opgestart. Dat doen wij op onze eigen unieke wijze.

De recruiter als marketeer

Op dit moment is Professionals in Food een gerenommeerde naam binnen

de foodsector. We worden door klanten en kandidaten gewaardeerd om de aandacht die we steken in de bemiddeling. Dat laat zich zien in alle klantverhalen die we vertellen, maar ook in de online reviews die je vindt over onze dienstverlening. Het is een belangrijk element in onze recruitmentactiviteiten: we maken echt werk van bemiddeling en voegen daar voor onze opdrachtgevers ook een stuk ‘employer branding’ aan toe. Door de verhalen achter de vacatures te vertellen en hier in de vacatures naar door te verwijzen, weten sollicitanten bij ons al heel veel over het bedrijf en de functie voordat ze solliciteren. Zo krijgen de gesprekken die we voeren diepgang en ontstaat er een betere match.

Naast het schrijven van pakkende vacatureteksten, publiceren we dus aan de lopende band artikelen. Daarvoor interviewen we onze klanten, vergaren we extra beeldmateriaal en posten we de verhalen online op een zodanige manier dat ze ook bijdragen aan de online vindbaarheid van de artikelen en de bijbehorende vacatures. Het is daarom dat we ook combinatiefuncties bieden, waarbij naast de recruitmentactiviteiten ook (content)marketing onderdeel is van het werk. De vacature van recruiter / marketeer is daar een voorbeeld van. Het is veel, maar ook leuk werk en past goed bij onze visie op het bemiddelingsvak.

Wat die visie is? Ons doel is dat iedere kandidaat die via ons op gesprek gaat al meer weet over het bedrijf dan wanneer hij (of zij) direct solliciteert. En omgekeerd geldt ook dat onze opdrachtgevers al meer weten over de op gesprek komende kandidaten. Wij spreken hen immers uitgebreid persoonlijk en gaan ook referenties na. Dit verwerken we in een verslag dat we, samen met het cv, aan onze opdrachtgever sturen. Zodoende gaan zowel onze opdrachtgevers als onze kandidaten beter beslagen ten ijs dan bij een directe sollicitatie of een standaardbemiddeling.

"Alles wat we bespreken, leggen we vast"

Gedurende het bemiddelingstraject managen onze recruiters en recruitment consultants steeds de afspraken. We bellen na, plannen in, koppelen terug…en dat alles op vooraf afgesproken momenten. Organiseren is zeker een vaardigheid die goed van pas komt in ons werk. Alles wat we bespreken leggen we vast in onze database, zodat collega’s ons werk over kunnen nemen als we afwezig zijn zonder dat het traject aan kwaliteit verliest. Zo bewaken we de voortgang en ontzorgen we onze opdrachtgevers en kandidaten.

Wanneer er aan het einde van het traject overeenstemming bereikt wordt tussen opdrachtgever en kandidaat, kan ook bij ons de vlag uit. Het traject is geslaagd! Als de kandidaat direct in dienst treedt bij de opdrachtgever moet je op de dag van de start er wel nog even aan denken een factuur te sturen, met daarop een door jou correct berekende werving- en selectiefee. Wanneer er gestart wordt op basis van detachering werkt het net wat anders. Dan dient er met de kandidaat een detacheringsovereenkomst gesloten te worden en met de opdrachtgever een inleenovereenkomst.

Ook na de start houden de recruiter en de recruitment consultant periodiek contact met de door hen geplaatste professionals en de opdrachtgevers. Gewoon om te horen hoe het gaat en waar mogelijk of nodig een tip te geven als iets onverhoopt niet geheel vlekkeloos gaat.

Bijzondere projecten

Buiten de dagelijkse primaire processen lopen er ook altijd één of meerdere bijzondere projecten. Zo is de één betrokken bij de marketing en communicatie van ons als bedrijf, terwijl de ander een sollicitatietraining verzorgt aan de hogeschool en een derde een interne training geeft over een specifiek onderwerp of een collega inwerkt. In de tussentijd houden we ook externe ontwikkelingen, bijvoorbeeld op het gebied van online marketing of arbeidsrecht, continu in de gaten om up-to-date te blijven. Never a dull moment.

Omdat je trajecten van a tot z verzorgt, heeft jouw werk een directe impact

Cv

op het succes van het bedrijf. Je ziet precies wat je verdient voor de organisatie en profiteert daar ook van mee. Zo word je binnen ons bedrijf maandelijks beloond met een mooie teambonus, gebaseerd op het aantal succesvolle plaatsingen, en jaarlijks met een bonus die is gebaseerd op de nettowinst die je met jouw vestiging maakt. Op die manier kun je naast een behoorlijk basissalaris flink extra verdienen. Hoe meer succesvolle plaatsingen je met het team realiseert, hoe meer je verdient. Zowel in het werk zelf als in de beloningsstructuur zitten zodoende elementen die overeenkomen met ondernemerschap.

"De absolute droombaan dus? Nou, niet voor iedereen"

Recruitment is teamsport

Dit alles maakt dat werken bij Professionals in Food veel overeenkomsten met topsport vertoont. Het vergt zoveel verschillende capaciteiten om goed te zijn in dit vak, dat eigenlijk niemand ze allemaal beheerst. Daarom is er één capaciteit essentieel: je moet goed kunnen samenwerken. Dat doen we dan ook veel. Hoewel je zelf verantwoordelijk bent voor je eigen bemiddelingstrajecten is het werk van de recruiter en de recruitment consultant teamsport. Er worden ideeën, kandidaten en leads gedeeld dat het een lieve lust is. En waar de één uitstekend schrijft en daarom de teksten van een ander controleert, haalt de ander weer meer plezier uit het zoeken en benaderen van kandidaten of het benaderen van mogelijk nieuwe opdrachtgevers. Zo maken we gebruik van elkaars talenten en presteren we als team.

Zodoende heb je binnen dit werk niet alleen veel verantwoordelijkheid en veel afwisseling, maar ook de mogelijkheid veel te verdienen. De absolute droombaan dus? Nou, niet voor iedereen. Want met de verantwoordelijkheid, komt ook een bepaalde druk. Iedere vacature kent weer de eigen uitdagingen en externe opdrachtgevers zijn niet zelden ongeduldig voor wat betreft de invulling ervan. Terwijl het toch echt niet makkelijk is om snel één of meerdere geschikte kandidaten geïnteresseerd te krijgen. Dat vergt veel berichtjes, telefoontjes en gesprekken, waarbij je ook vaak ‘nee’ te horen krijgt. Hoewel het werk dus vol afwisseling zit, zitten er ook eentonige dagen bij waarbij je bijvoorbeeld urenlang mensen aan het benaderen bent. Omdat het werk nog weleens onderschat en ondergewaardeerd wordt, is er niet altijd begrip voor als het een keer wat langer duurt.

Vacature recruiter/marketeer

Om succesvol te worden in het vak, zul je dus ook moeten beschikken over een gezonde dosis relativerings- en doorzettingsvermogen. Lekker stevig in

je schoenen staan. Het helpt ook zeker als je creatief bent en daarmee bepaalde taken leuk kunt ‘maken’. Bijvoorbeeld door tussendoor wat anders te doen, er samen met collega’s een uitdagend project van te maken of jezelf te belonen als een zelfbepaald doel bereikt wordt.

En in alle gevallen is het fijn als je in staat bent om, buiten de hectiek van de dag, ook die stippen aan de horizon in de gaten te houden. Stippen die jouw persoonlijke ontwikkeling markeren of misschien wel de groei van jouw bereik als gevolg van het uitbreiden van jouw netwerk door het aangaan van nieuwe relaties. Dit zodat je, wanneer je op enig moment met je kop koffie of thee in de zon aan de gracht zit, trots en tevreden kunt zijn over wat je hebt weten te realiseren en plannen kunt maken voor de toekomst.

De mogelijkheden om door te groeien zijn er zeker. Zo kun je bij Professionals in Food het bedrijf of een deel ervan gaan leiden, maar ook jouw kennis verdiepen op het gebied van sales, recruitment of marketing/employer branding als daar je passie ligt. En als je buiten de arbeidsbemiddeling verder wilt, zijn die mogelijkheden er ook. Zo kun je als corporate recruiter aan de slag, wat inhoudt dat je voor één bedrijf werkt en daar de recruitment organiseert, of verder binnen een andere HR-gerelateerde rol. Misschien wil je wel zelf je eigen onderneming starten. Recruitment consultants die veel op het gebied van sales hebben gedaan, kunnen die ervaring ook in veel andere sectoren toepassen. Voor goede, ervaren recruiters ligt er een wereld aan mogelijkheden open.

We hopen je met dit schrijven een beeld te hebben gegeven van de voor- en nadelen van het werken als recruiter of recruitment consultant. Heb je naar aanleiding van dit artikel nog vragen? Neem dan contact met ons op. Ook als je actief mee wilt werken aan onze groei komen we graag met je in contact. Kijk eens naar onze vacature voor recruiter / marketeer of lees meer over het werken bij Professionals in Food op onze werken bij pagina.

Op zoek naar een nieuwe job en benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem contact met ons op!

Bekijk alle berichten
Melding: cookies

Wij en derden, die zich (deels) buiten de EU bevinden, maken gebruik van cookies, om de effectiviteit van advertenties te registreren en te optimaliseren, om onze website te verbeteren, om de website naar behoren te laten werken, om gepersonaliseerde advertenties te tonen op onze websites, en om het verkeer op de website te analyseren. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen Cookies accepteren