Nieuws
Young professionals binden en boeien
Young professional Angelique deelt haar tips over het aantrekken en behouden van talent anno 2020
15 apr. 2020Angelique is qua ervaring nog een 'piepkuiken', maar prefereert zelf de term 'young professional'. Voor alle ouwelui in het vak legt deze ervaringsdeskundige in haar blog uit hoe je als werkgever deze piepkuikens, uuhhh young professionals, kunt binden en boeien. Deze young professionals zijn de nieuwe generatie die nu aan het werk gaat. Veel bedrijven hebben hen nodig om de personeelsinstroom aan de onderzijde van de organisatie goed op peil te houden. Hoe vind je nou de juiste professionals? En nog belangrijker, hoe haal ze je binnen en zorg je dat ze binnenblijven? Dat onderwerp heeft onze collega Angelique onderzocht tijdens de afronding van haar hbo opleiding en bespreekt ze in deze blog. Leuk om te lezen, vinden wij zelf!
“Het begrip ‘young professionals’ is anno 2020 niet meer weg te denken. In veel LinkedIn berichten, Instagram updates en Twitter posts kom je het begrip tegen. Maar wat betekent het nou eigenlijk? Daar zijn we allemaal nog niet helemaal over uit. In de meeste gevallen worden young professionals omschreven als hoger opgeleide personen die aan de start van hun carrière staan. Ze zijn energiek, ambitieus, leergierig en hebben een leeftijd tussen de 20 en 30 jaar.
De nieuwe generatie heeft grotendeels dezelfde voorkeuren als de generatie daarvoor. Alleen geeft zij in vergelijking met de vorige generatie wel een andere invulling aan dezelfde woorden die die voorkeur definiëren. De belangrijkste vier zijn:
- Autonomie
- Flexibiliteit
- Uitdaging
- Ontwikkelmogelijkheden
"Werk aan je 'employer brand'"
Onder autonomie wordt duidelijkheid verstaan over de verwachtingen die de organisatie heeft. Laat duidelijk merken wat er van de young professionals verwacht wordt en ook vooral waarom iets gedaan moet worden. Laat, als het kan, veel ruimte in de manier waarop werkzaamheden uitgevoerd moeten worden. Zo kom ik bij het tweede punt; flexibiliteit. Flexibiliteit gaat niet om de flexplekken binnen de organisatie, maar om de invulling van de werkzaamheden.
De nieuwe generatie vindt het over het algemeen erg prettig om werkzaamheden op hun eigen manier te doen. Zoals het gezegde luidt leiden er meerdere wegen naar Rome. Er zijn verschillende manieren om tot een eindresultaat te komen. Het zal motiverend werken voor deze doelgroep om hetzelfde resultaat of zelfs een beter resultaat te behalen met een eigen gekozen werkwijze. Ook zijn young professionals veelal op de hoogte van nieuwe technologieën. Die kunnen zij toepassen in jouw organisatie, waardoor processen wellicht voortaan sneller kunnen lopen. Een win-win situatie dus!
Young professionals zijn over het algemeen op zoek naar uitdaging. Ze willen zichzelf blijven ontwikkelen en veel nieuwe dingen leren. Hierbij vinden zij het belangrijk dat het resultaat (snel) zichtbaar is. Het aanbieden van trainingen en cursussen zal daarom positief kunnen uitwerken. Laat de young professional daarnaast ook eens een project zelfstandig oppakken of geef hem/haar de leiding over een project. Young professionals willen graag blijven leren, maar dit hoeft niet altijd in de boeken te zijn. Stuur ze erop uit en laat ze vooral leren door te doen!
Voor bedrijven kan het lastig zijn om young professionals aan te trekken. Is mijn organisatie wel aantrekkelijk genoeg? Is de functie die ik ze kan bieden wel uitdagend? Waarom solliciteren ze niet bij mijn organisatie? Dit zijn logische vragen die bij veel organisaties leven. Want hoe haal je nou zo’n young professional binnen? Wanneer je als organisatie voldoet aan bovengenoemde criteria ligt het probleem waarschijnlijk niet bij de inhoud van het werk, maar aan de vindbaarheid en het imago van de organisatie. Dan is het tijd om te werken aan jouw ‘employer brand’.
"Platformen als Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter kun je goed benutten om de bekendheid van jouw organisatie te vergroten"
Hoe zorg je er nou voor dat je als organisatie vindbaar wordt en een aantrekkelijk imago krijgt? Er is veel mogelijk om als organisatie vindbaarder te worden. Bijvoorbeeld door contact te leggen met (hoge)scholen en universiteiten. Je zou bijvoorbeeld stages aan kunnen bieden, gastcolleges verzorgen of je vacatures kunnen delen op platforms waar veel studenten komen. Door tijdig in beeld te komen bij studenten zullen zij sneller aan jouw organisatie denken wanneer zij een eerste of tweede carrièrestap gaan maken. Daarnaast zijn er diverse beurzen en evenementen waar bedrijven en young professionals elkaar ontmoeten. Neem als voorbeeld een banenmarkt op een hogeschool. Hier komen veel (oud)studenten naar toe die gemotiveerd zijn om aan het werk te gaan. Ook het inzetten van social media zal positief kunnen werken. Platformen als Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter kun je goed benutten om de bekendheid van jouw organisatie te vergroten door actief bezig te zijn met het plaatsen van interessante updates.
De manier waarop je updates plaatst op social media moet overeenkomen met het imago van jouw bedrijf. Zorg voor vlotte zinnen en beeldmateriaal dat past bij de organisatie. Uit onderzoek van LinkedIn blijkt dat updates met een foto veel vaker worden bekeken dan updates zonder foto. Plaats regelmatig updates van successen of over activiteiten die wat zeggen over het werk, het liefst met een foto van een werkplek. Zo ben je en goed zichtbaar en zorg je dat mensen meer betrokken raken bij jouw organisatie. Kijk voor voorbeelden eens op onze LinkedInpagina of website.
Ben je liever met andere zaken aan de slag dan met de werving van personeel of heb je nu snel resultaat nodig en ben je niet de gelegenheid uitgebreid te investeren in de opbouw van jouw netwerk? We nemen je graag de zorg uit handen én zorgen dan ook voor een goede employer branding. Zo zorgen wij in samenspraak met jou voor wervende vacatureteksten en wijden we graag een artikel aan jouw bedrijf. Dit artikel en de vacature verspreiden we onder ons grote netwerk via social media, waardoor het direct breed door de doelgroep, waaronder vele young professionals, wordt gelezen."
Interesse in onze dienstverlening? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze collega’s.