Recruitment
with care

Testimonial Iris de Ruijter - Kwaliteitsmedewerker

Ervaring met klachtafhandeling had ze al, maar van de kaassector had ze nog maar weinig kaas gegeten

Bekijk vacatures

In September 2019 startte Iris de Ruijter als Kwaliteitsmedewerker bij Zijerveld te Bodegraven. Zijerveld is een grote speler in de Nederlandse kaassector en onderdeel van FrieslandCampina. De primaire focus van het werk van Iris ligt op klachten. Is dat nu wel zo’n leuke job dan? Iris vertelt er alles over en deelt ook haar ervaringen met Professionals in Food.

“Mijn werk bevalt erg goed tot nog toe, al was het heel erg wennen in het begin. Ik ben natuurlijk nog niet zo heel lang van school (4,5 jaar, red.) en het is heel anders dan het werk dat ik hiervoor heb gedaan. Ik ben begonnen in een stroopwafelfabriek, heb daarna bij Qizini gewerkt in de luchtvaartcatering en werk nu bij Zijerveld in de kaas. Gelukkig ben ik altijd al leergierig geweest, dus dat nieuwe spreekt me juist aan.

019 19003 Pif Iris De Ruijter

"Mijn eerste recall had ik direct in mijn eerste maand."

Hoofdzakelijk doe ik de klachtafhandeling voor buitenlandse kaas. Samen met mijn collega pak ik de volledige klachtafhandeling op. Zij doet de Hollandse kazen. Die klachten kunnen van alles zijn. Soms is de kaas niet goed en komt die terug van een klant. Dan ga ik de kaas zelf bekijken in ons magazijn. Vaak vraag ik dan een collega om even mee te kijken zodat we goed kunnen beoordelen wat er mis mee is. Vervolgens maak ik foto’s en vraag ik gegevens op uit het systeem en bij de leverancier. Als het een incident blijkt dan compenseren we de klant en is het daarna klaar, maar als er meer klachten over een bepaald product zijn dan moeten we meer onderzoek doen naar de oorzaken. Soms is er een recall nodig en als dat het geval is, werk ik daar ook aan mee. Mijn eerste recall had ik toevallig direct in de eerste maand, zo deed ik hier snel ervaring mee op. 

Mijn werk omvat dus veel uitzoekwerk en je hebt veel contacten, zowel intern als met klanten en leveranciers. Dat is erg leuk. En het lijkt nu misschien alsof we bij Zijerveld geen goed werk leveren, als je twee medewerkers nodig hebt om klachten uit te zoeken en direct in je eerste maand met een recall wordt geconfronteerd, maar in feite scoren we juist erg goed en hebben we een heel laag percentage klachten. Maar door de omvang van Zijerveld, de enorme diversiteit van het assortiment en de hoge mate van klantgerichtheid binnen de organisatie is het logisch dat er kwaliteitsmedewerkers zijn die zich focussen op klachtoplossing. 

Naast het werk om de klachten op te lossen, loop ik ook regelmatig hygiëne- en veiligheidsrondes. Dat doen we binnen de kwaliteitsafdeling per toerbeurt. De ene keer hier in het magazijn (aan de Schumanweg), bij de boerenkaasopslag aan de Noordstraat, bij het centraal magazijn aan de Marshallweg of bij de ripening aan de Beneluxweg. Ook dat rouleert dus een beetje. Het is leuk dat je al die locaties hebt en dat ze die rondes door iedereen laten doen. Zo heb je snel een beeld van wat er op de verschillende locaties omgaat.

Het is een leuke job en ik ben blij dat ik deze baan na jullie bemiddeling heb gekregen. Ik zat in Italië waar ik tijdelijk werkte toen ik solliciteerde. Daar was ik op een soort van working holiday. Vanuit Italië ging ik op zoek naar een nieuwe uitdaging in Nederland en zag de vacature bij Zijerveld voorbijkomen. Ik kende de organisatie vanuit mijn werk bij Qizini. Zijerveld leverde onder andere de kaas voor de maaltijden van Qizini en zodoende heb ik ook contact met Zijerveld gehad toen de kaas een keer niet voldeed. Uit die contacten had ik het beeld gekregen dat Zijerveld een leuk bedrijf is. Daarom besloot ik te solliciteren. 

Ik had al wat ervaring met het vinden van een baan via een bemiddelingsbureau. En het is gewoon fijn als je wat hulp krijgt wanneer je zoekende bent, zeker als je vanuit Italië aan het solliciteren bent. 

"Fijn aan de bemiddeling vond ik dat jullie veel kennis van de opdrachtgever en de functie hadden en mij altijd snel terug belden of mailden."

Nadat ik een berichtje had gestuurd via LinkedIn, kreeg ik al snel een mail terug. Er bleek iets te zijn misgegaan met mijn berichtje, want mijn cv was blijkbaar niet bijgevoegd. Later keek ik terug op dat berichtje en dacht ik: “Wat een geluk dat ze überhaupt hebben gereageerd, want er zat niet heel veel bij!” Gelukkig kreeg ik evengoed snel een reactie met de vraag om ook mijn cv mee te sturen, waardoor ik in de procedure kon worden meegenomen. Dat heb ik toen gedaan en in die mail ook één en ander verteld over mijn achtergrond. Vervolgens hebben we een belafspraak gemaakt waarin mij veel werd verteld over de inhoud van de functie en wat praktische zaken, zoals op welke termijn Zijerveld iemand zocht. Later hebben we nog een skype-interview ingepland en dat ging meer over mij als persoon.

Er was natuurlijk een praktische uitdaging omdat ik nog twee maanden in Italië zat. Daarover hebben jullie goed overleg gevoerd met Zijerveld. Vervolgens hebben jullie ook een eerste gesprek met Zijerveld via Skype georganiseerd. De tweede ronde werd gepland toen ik terug was uit Italië bij Zijerveld op kantoor. Dat was prettig, want ik vind het natuurlijk belangrijk om te zien waar je aan de slag gaat en via Skype-gesprekken mis je toch altijd een deel van de indrukken. Ook voor Zijerveld gold dat ze me graag in levenden lijve wilden ontmoeten voordat ze een beslissing zouden nemen. Dat tweede gesprek verliep goed en ik kreeg ook nog de afdeling zelf even te zien. Op die manier werd ik door de uitgebreide voorlichting vanuit Professionals in Food en de gesprekken met Zijerveld goed in staat gesteld een beeld te vormen van het bedrijf en de functie.

Fijn aan de bemiddeling vond ik daarnaast dat jullie veel kennis van de opdrachtgever en de functie hadden en mij altijd snel terug belden of mailden. Wat ik ook erg waardeerde is dat jullie niet opdringerig zijn. Dat laatste heb ik bij andere recruitmentbureaus wel ervaren. Dat ze bijna dagelijks aan het bellen of mailen waren. Die belden als het ware al op het moment dat ik nog in het sollicitatiegesprek zelf zat om te vragen hoe het was gegaan. Dat vond ik toen heel vervelend en ik was er ook even bang voor dat dat opnieuw zo zou zijn nu ik het weer via een recruitmentbureau liet lopen. Maar dat heb ik bij jullie totaal niet ervaren. Eigenlijk vond ik alles heel prettig.

Het enige dat ik miste was iets meer informatie over hoe de betalingen zouden verlopen op het moment dat ik begon bij Zijerveld. Dat verloopt via Personeel Specialisten en daar is bij aanvang wat onduidelijkheid over ontstaan. Zij zouden mij nog wat nadere uitleg geven en dat was even misgegaan. Daardoor kon ik mijn uren niet invoeren en werd ik niet uitbetaald. Jullie hebben toen contact met hen opgenomen waarna zij mij weer hebben gebeld voor uitleg. Daarna werd het snel opgelost. Het werkt nu allemaal goed.

Verder ben ik heel erg tevreden over hoe het allemaal is gegaan. Ook na mijn start werd er weer contact opgenomen en dat is prettig. Als ik Professionals in Food in vijf steekwoorden zou omschrijven, dan kom ik op ‘samenwerking’, ‘contact’, ‘prettig’, ‘behulpzaam’ en ‘duidelijk’. Jullie krijgen van mij een 9.”


Graag aan de slag als kwaliteitsmedewerker in de foodsector? Op onze vacaturepagina vind je ons actuele aanbod en de mogelijkheid je direct bij ons netwerk aan te sluiten via een open sollicitatie.

Vragen? Neem dan contact met ons op. We spreken je graag.

Cookie instellingen

Wij en derden, die zich (deels) buiten de EU bevinden, maken gebruik van cookies, om de effectiviteit van advertenties te registreren en te optimaliseren, om onze website te verbeteren, om de website naar behoren te laten werken, om gepersonaliseerde advertenties te tonen op onze websites, en om het verkeer op de website te analyseren. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen Cookies accepteren